fredag, januari 19, 2007

Uppmaning till folket.

fredag, januari 19, 2007
Det finns ett ord som det har gått inflation i, ett ord som används av varenda super-svenne om allt som kanske eventuellt glittrar det minsta lilla. Jag skulle vilja att vi gemensamt gör ett försök att undvika det ordet ett tag framöver, och att vi alla gemensamt inser att ordet varken är nytt, häftigt eller originellt roligt. Jag talar naturligtvis om ordet "Bling" i alla dess former och avarter.

För fem år sedan var det jättekul att häva ur sig att man bara skulle hänga på sig lite bling och sedan var man redo att göra stan. Det var även superspexigt att tjuta "BLING BLING BABY" om någon kommenterade på något glittrigt. Det är det inte längre. Det är trist och överanvänds så till den milda grad att jag nu får utslag som kliar så fort jag läser ordet. Det är inte okej att hänvisa till sina smycken som bling, det är definitivt inte okej att hänvisa till dom som bling bling och om en enda person till berättar att dom ska blinga något så tror jag att min hjärna exploderar. Använd er fantasi! Det finns jättemånga synonymer och kommer ni inte på några så föreslår jag att ni lägger vantarna på en synonymordbok eller bara slutar prata om grejer som glittrar och gnistrar.

Pretty please with bling bling on top?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lite komiskt. Jag har aldrig hört en enda människa faktiskt uttala det där ordet; förutom Sofi Fahrman i någon tv-grej, samt i skrift hos diverse allvetande tidningar.
Men riktiga människor? Säger de så?
Well am I glad I don´t live in Stockholm..

Anonym sa...

Usch. Jag känner mig jätteträffad. Förlåt. Det ska aldrig hända igen.

Johanna sa...

Ia: Ja! Riktiga människor säger så! I promise.

Bel Hamim: Men du har iallafall ghettocred att backa upp det med. Plus att du är du och eftersom du är mitt gull så får du säga vad du vill.

eff sa...

Jag uppfann ordet blingtastique häromdagen (allvarligt, noll träffar på Google) men trots det och det faktum att jag har varit vaken hela natta håller jag med.

Nu ska jag äta prickig korv. Pricky sausage. (Oxy)moron.

Fred ut.

Kaptenen sa...

De nya orden är smurf, smurfa och smurfsmurf.

Unknown sa...

Alltså jag jobbar som bekant på soc och medelåldern bland kollegorna är inte särskilt låg. Jätteproppen Orvar är ord that come in mind. Däremot inte bling bling. Trodde jag. Men även Ann-Britt och Ulla-May i expen vet att tjacka lite bling till personalfesten. Det var när jag hörde det som jag slutade.