måndag, januari 22, 2007

Tv-kärlekar: Hiro Nakamura

måndag, januari 22, 2007
På ett tråkigt kontor i Japan sitter Hiro och övar på att bända tid och rum efter sin vilja. En dag lyckas han. Klockan på skrivbordet stannar i en minut, och en superhjälte är född.

Hiro är en god nörd med ett osunt intresse för superhjälteserietidningar och en önskan om att livet betyder mer än gruppjympa på kontorsskrapans konstgräsbeklädda takterass. Hiro är faktiskt godare än god. Så god att han råkar teleportera sig flera månader fel i tiden för att försöka rädda tjejen han gillar. Så god att han blir jätteledsen varje gång någon råkar illa ut i hans närhet, han har ju fått superkrafter - de måste man använda till något gott. Klart jag gillar killar med ett samvete, än mer om de har runda mjuka kinder och ler så stort att ögonen försvinner bakom kinderna. Klart jag gillar Hiro lite mer än vad som är hälsosamt i sammanhanget. Han har etsat sig fast som absolut favorit hos mej trots att fina serien Heroes har med heart throbs som Milo Ventimiglia (även han gammal tv-kärlek). Super-Hiro: mitt hjärta slår för dej!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh jag älskar den serien, tur att den började igen igår. Tror inte jag hade stått ut längre :)

eff sa...

Han är ju nördig som fan i verkligheten också. Programmerare på Industrial Light & Magic. Tydligen han som knåpat ihop programvaran som skapade vatteneffekterna i The Perfect Storm eller någon liknande blaskig film.

Och givetvis rollen som labbtekniker i Scrubs, vilket jag som Scrubsofil måste påpeka.

Jag kanske borde börja se ifatt Heroes nu. Har bara sett fyra första, sen började jag plöja gamla Law & Order, nu senast The Wire.

Anonym sa...

Varför har jag missat den här tv-serien? Går den nu? I vilken kanal, och när? tror jag har sett titeln i tablån, men trott att det var någon trist amerikansk skit om hjältemodiga brandmän eller något i den stilen - fet miss, tydligen!

Helt off topic: Jag tog en titt på Let's Dance i fredags och kom på varför jag var lite kluven till den förra gången det gick - älskar dans i allmänhet och just tävlingsdans är ju sjukt kul och corny, även i sådan här urvattnad form.
Det stora problemet med Let's Dance är Agneta Sjödin. Hon är en fruktansvärt dålig programledare, hon kan vara helt galet, oprovocerat otrevlig mot programdeltagarna (minns något program i slutet på förra omgången, då hon ställde en del bisarrt ohövliga och okänsliga frågor till Anna Book om hur mycket hon hade gått ner i vikt under programmet - och vägrade backa när Anna artigt lät bli att svara på den frågan) och hon tar upp alldeles för mycket programtid med struntprat och korkade frågor som bara känns irriterande, trista och irrelevanta.
Fruktansvärd klädsmak har hon också, så hon är inte ens lite kul att se på... Usch och fy, säger jag!

Johanna sa...

Emma: Jaaa, jag med!

Eff: Vilket gör det ännu bättre. Åh Hiro. G33ks 4ever. Du borde verkligen se ifatt det, det har verkligen kommit igång.

Karin: Den börjar sändas den 7 feb på Canal +, men är lätt att hitta på torrentsiter eftersom den är populär och mid-season på första säsongen i USA (så de flesta torrents funkar och folk seedar och så). Shaun hade också missuppfattat och trodde att det handlade om krigshjältar typ. Hahaha! Den är hursom mycket bra. Lite X-men möter X-files.

Och ja, Agneta Sjödin är inte rolig alltså. Hon har aldrig varit särskilt bra, eller jo, hon funkade ju i Fångarna på fortet där hon mest sprang, hejade och frågade "hur känns det?". Nu när hon ska va folklig och trevlig och samtidigt försöka få ut nåt vettigt från dansarna så slår det bara slint. Däremot känner jag att jag nu börjat njuta av hennes fruktansvärda klädval. Det kanske är masochisten i mej som kommer upp till ytan?

eff sa...

Hm, ska försöka se ifatt. Har fastnat i The Wire nu, ack ack, fyra säsonger att suga i sig.

Agneta Sjödin, var hon bra i Tur i Kärlek, jag har för mig det (gick dock på fritids då, eh). Masochist. Eller så är det din hånfulla del. Ska vi kalla det hånanisten, kanske?

Ta fram din inre hånanist.

Anonym sa...

Mja, ok, klädsmaken kanske kan vara lite kul... men hon har en så trist sorts förfärlig smak, allting känns som KappAhls allra mest svettigt polyesterglansiga, överdekorerade och felskurna bottennapp, det är inte tillräckligt udda eller tillräckligt långt driven dålig smak för att det ska vara häftigt eller roligt - och jag har svårt att ta mig förbi hur grymt otrevlig jag tycker att hon är. Kan förstå att det finns en viss poäng med den sortens programledare som ställer dumma frågor (så att korkade och/eller okunniga tittare får svar på sina egna dumma frågor), men det är inte riktigt den sortens dumma frågor, heller. Huga.

Johanna sa...

Eff: Tur att du inte fastnat i en evighetsserie, med typ 10 säsonger att ta igen. Haha!

Hånanist - javisst. Kan inte låta bli att tycka om att hon står i sin krossade vinröda sammet med hål för magen och strålar. I love it. Önskar att jag kunde bära upp lika fula plagg med samma självförtroende. Kanske skulle det hjälpa med en ordentlig synskada? Tur i Kärlek var hon nog bra i, vad jag kan minnas mej, men det var ju Adams show såklart. Och det var ingen större katastrof när hon blev utbytt mot Reneé Nyberg. Jag var också i mellanstadieåldern, våra omdömen kanske inte är helt pålitliga?

Karin: Hahaha, ja! KappAhl är så sant, så sant. Tänk, kan ni inte skicka den orangespräckliga, plisserade ponchon till henne? Hon skulle säkert bära den! Och nej, hon ställer inte "dumma" frågor, hon ställer bara tråkiga frågor vars svar man inte bryr sig om. Och jag håller med dej om att hon inte verkar särskilt trevlig. Så är hon också ivrig populärpsykologianhängare (vilket ord!).

Anonym sa...

Åh han är ju så underbar men jag är oxå helt såld på Miro och hans lugg.. åh kom du ihåg honom i Gilmore Girls.. mmmm