onsdag, januari 10, 2007

Det Stora Jukeboxmysteriet.

onsdag, januari 10, 2007
Ett av de stora mysterierna i mitt liv rör naturligtvis VH1. I programmet Viewers Jukebox, där alltså tittarna får göra egna spellistor, ser jag en mycket tydlig tendens. Alla som får sina listor spelade bor i Ungern, Lettland, Bulgarien, Rumänien. Hur kommer det sig? Jag har aldrig sett någon från Skandinavien välja låtar, inte heller någon från exempelvis Frankrike, Grekland eller andra Medelhavsländer. Har VH1 någon mystisk anknytning till den av Bert Karlsson så hypade Öststatskonspirationen? Jag vill verkligen veta! Vill även tillägga att jag inte har fabricerat det här, utan det är ett vedertaget faktum styrkt av andra bekanta som har VH1. Visserligen har mitt intresse för detta mysterium ökat sedan jag och Shaun febrilt skickade in listor till den fantastiska 80s-helgen där man kunde komponera egna 80-talsspellistor till Viewers Jukebox. Ingen kom naturligtvis med. Det gjorde inga listor komponerade i västra eller norra Europa.

10 kommentarer:

Anonym sa...

dom där länderna har bergis mordhotat redaktionen!

Anonym sa...

Visste du om att Army Of Lovers fortfarande är gigantiska i Ryssland och gamla östblocket? Googla dem, och du får upp typ tusen fansites på ryska, polska, armeniska och ungerska - men nästintill ingenting på svenska, eller engelska, eller något annat västspråk. De gamla öststaterna älskar sådant - så det känns logiskt att de kanske älskar VH1 också, eller hur? VH1 kanske bara har en överväldigande majoritet av sina tittare i Rumänien, Bulgarien och Ungern.

Johanna sa...

Linda: Haha, eller så är de redaktionen!

Karin: Ja, jag har hört dessa fantastiska fakta. Berömmer verkligen dessa länder för deras i det här fallet goda smak. Men Vh1 är ju jättestort i t.ex England, det hela är superskumt! Jag trodde ett tag att England hade ett "eget" Vh1, som de hade ett eget Mtv medans resten av Europa hade ett gemensamt. Men så är det tydligen inte. Jag måste verkligen gräva vidare i det här..

dinajel sa...

Har ingen förklaring jag heller. Kan bara bekräfta att jag också har lagt märke till det. Mycket mystiskt.

Jag är btw lika mycket sjuk nuförtiden som du var förr i tiden. Det här är sjunde gången jag är sjuk på fem månader...

Anonym sa...

Det är någon jäkla oligarks fel. Allt är en öststatsoligarks fel nu för tiden.

Johanna sa...

Daniel: Men eller hur! Sluta vara sjuk för bövelen. Det gör ingen glad.

Agape: Oligark?

Lina sa...

Jag har också funderat (lite mer än vad som förmodligen är hälsosamt) på det här, och min gissning är att de ansvariga på VH1 vill upprätthålla en illusion av att de når ut till stora mängder tittare i det forna östblocket för att fortsätta håva in feta reklamkontrakt som är antingen riktade till (USA 123) eller producerade i (den tjeckiska Red Bull-reklamen) regionen i fråga. Men detta är förstås bara min rgrn, ogrundade konspirat...förlåt, teori.

Victor sa...

oligark är ett ord som numera typ ordagrant betyder ultramegaöver-rik rysk megamagnat, som äger allt. ett klassiskt ordstäv hävdar att allt i ryssland i slutändan ägs av sju oligarker. jag kan dock inte bekräfta detta, men existensen av oligarkerna stöder agapes och linas teorier. jag håller med.

det kan ju också vara så att en britt som blivit sviken av samhället är programchef (eller tittar-listor-chef) och nu tar en gruvlig revanch. all are punished. (titta, jag kan citera shakespear i en blogg.)

dinajel sa...

det där med oligarkerna är intressant. på tv8 så är det det enda program dom kör verkar det som. är det som en dokusåpa om oligarker eller vad är det fråga om? så fort man tittar i tv8:s tablå så är det bara massa om oligarker. inte helt olikt tv4:s drive om hitlers hantlangare. jag menar, hur många hantlangare hade karln?

nåväl. something is rotten in the state of russia. (titta, jag kunde nästan citera shakespeare.)

Anonym sa...

Shit! E det sant?
Jag ska genast kolla in detta på min VH1. Hm, programmet kanske sänds därifrån och det har något med saken att göra eller nått...
Hm.

Fin blog föresten!