tisdag, januari 16, 2007

Tv-kärlekar: George Michael Bluth

tisdag, januari 16, 2007
George Michael tillhör familjen Bluth, en familj som utan vidare konkurrens seglar upp på topp 3 över dysfunktionella tv-familjer. Med en ständigt alkad farmor, en fifflande farfar som sitter i fängelse, en pappa som försöker rädda det sargade familjeföretaget, en självupptagen bekräftelsekåt faster som är gift med en psykolog gone actor som verka härbärgera vissa homoerotiska känslor och en söt kusin som han är förälskad i, så passar han in i vilken vansinnessåpa som helst. Lägg sedan till en ömhetstörstande farbror som övergett sin karriär som strippa för att bli trollkarl, en farbror som har ett något tvivelaktigt förhållande till sin mor och får handen avbiten av en säl, och farfars långhåriga hippie-tvilling och inse att George Michael, namnet och det incestuösa kärleksintresset till trots, absolut är den minst märkliga karaktäkten av de alla. Möjligtvis med undantaget av pappa Michael då förstås (även om just han ovetandes dejtar en utvecklingsstörd Charlize Theron).

Trots att mitt hjärta bankar hårt för samtliga karaktärer i Arrested Development, så är det George Michaels töntighet och lillgamla kläder som får hjärtat att nästan hoppa ur bröstkorgen. Allt är bara så fel. Allt blir så fel. Och just därför så rätt. Att han jobbar i familjens Banana Stand (en bananformad kiosk) med att sälja frusna bananer doppade i choklad och skaffar sig en superkristen flickvän (som sedemera hookar upp med farbror Gob) är bara grädde på moset. Ingen tv-serie har någonsin haft ett så trovärdigt porträtt av en nervöst skrattande töntigt cool tonårskille. George Michael är inte bara en tv-kärlek, han är liksom en av mina absoluta favoritkaraktärer någonsin och jag hoppas att jag får minst en sånhär elev i varje årskull.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud, får Gob ihop det med George Micheals jobbiga kristna flickvän? Hur i all världen går det till? Jag ser alldeles för lite Arrested Development, helt klart... ycker dte är otroligt ondskefullt av tv4 att lägga AD samtidigt som Scrubs går i sexan.

Johanna sa...

Karin: Haha, ja! Men det är typ den minst bisarra tvisten i sista säsongen. Vi har dem alla på dvd här hemma, bara att låna! Det är vansinnigt irriterande när serier krockar.

eff sa...

Och Cera som spelar honom sådär oerhört jävla bra! Hans minspel är yppersta världsklass.

Det är ju den enda karaktären som är normal mitt bland alla galningar, jag håller med fullständigt. Jag älskar hur det liksom ställer allt på ända; i typiska high school-serier är det George Michael-eleverna som ses som udda och konstiga, de är ofta med som comic relief eller ibland som rena samveteskaraktärer. I Arrested Development är det precis tvärtom. Det vårdades ju också genom hela serien, han fick vara så. Stormens öga.

Karaktärsgalleriet i AD är ju faktiskt spektakulärt. Jag gillar allihop. Det är helt klart den kanske bästa komediserien jag sett. De två första säsongerna är helt sanslöst fantastiska.

Jag menar, Tobias Fühnke i sig är ju roligare än tre-fyra säsonger av Vänner är sammanlagt.

Johanna sa...

Eff: Ja, han är så bra att han blir verklig, om du förstår vad jag menar. Och så kommer man på sig själv och får liksom påminna sig om att det här är en skådis, han spelar. Han är fan ett geni.

Stormens öga är verkligen de rätta orden. Fina, fina George Michael. Fina, fina alla! Jag älskar Arrested Development, och håller naturligtvis med om Tobias vs Vänner.

eff sa...

Ja! När Cera var med i en av Tim&Erics podcastvideor (eller om det var fler än en) så blev jag lite perplex. "Det är ju George Michael, för fan!" kom jag på mig själv att tänka. Han spelade en dryg variant av sig själv, och det var liksom konstigt att se. Väntade på det nervösa skrattet och den flackande blicken.

Jag brukar fortfarande göra någon av kycklingdanserna lite spontant i hallen när jag tar på mig jackan eller liknande. Sen funderar jag lite på om Lindsays kycklingläte "chachi chachi chachi" är kopplat till det faktum att hennes korta kärleksintresse Bob Loblaw spelas av just Scott Baio (Chachi i Happy Days / Joanie loves Chachi)...

Roligt också med 30 Rock som har filmtiteln Rural Juror som återkommande skämt, i samma stil som Bob Loblaw's Law Blog...

Jag älskar den där jävla serien...

Johanna sa...

Alltså Bob Loblaws Law Blog är ett så stört bra skämt, och jag är dessutom sjukt svag för alla metareferenser. Typ att "Chachi" tar över som advokat efter "Fonzie", och incesttemat när Michael typ dejtar sin (i verkligheten) syrra. Ååååh det är så bra. Hahaha, kycklingdanserna var ett avsnitt som jag höll på att rewinda till flera gånger för att det är så jävla jävla roligt.