måndag, januari 29, 2007

Tv-kärlekar: Ponnyexpressen.

måndag, januari 29, 2007

Om man som tidigare nämnt är uppvuxen med Vilda Västern-romantik och en eftermiddag vid 12 års ålder slår på tv 3 för att mötas av Ponnyexpressens heta unga män, ja då förstår ni att tween-romanserna började spira i vardagsrummet. Ponnyexpressen handlade om ett gäng unga killar och en tjej som var utklädd till kille som alla jobbade för Teaspoon på den lokala Ponnyexpressen. Ponnyexpressen var som en het, hästburen version av posten. Fast på häst. Och ibland blev dom skjutna på (det blir säkert brevbärare idag också förresten). Faktum är att den snygga Ponnyexpressaren längst upp till vänster blev skjuten och dog om jag inte missminner mej. Man han var inte mindre snygg för det! Och det var ju det här som var problemet för mitt 12-åriga hjärta: hur välja favorit? Snubbarna var lika noga utvalda som glassmakerna i Hemglass mixpåsar, ibland är man övertygad om att päron är godast, ibland är hallon nummer ett. Och på samma sätt växlade mitt intresse och min tweeniga åtrå. Trots allt hade de ju alla de väsentliga egenskaperna: cowboyhatt, chaps och solbränd hy.

Det tog inte lång tid förrän jag och mina kompisar gick i små lämmeltåg hem till mej (jag bodde närmast skolan) för att äta knäckebröd med Jubelsalami, sörpla O'boy och dräggla liderligt över pojkarnas äventyr. Det här var en tid då TV förstog vilka som var hemma vid 15-snåret och anpassade programmen i tablån efter det. Det var en gyllene era; Ponnyexpressen, 21 Jump Street, Vägen till Avonlea, Pang i Plugget, Paradise Beach, California Dreams .. listan kan göras oändlig. Och vi var fast.

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Ponnyexpressen" är ju ett väldigt fint namn. vem skulle översätta The young riders med Ponnyexpressen idag liksom??

Like A Bad Girl Should sa...

ÅÅÅÅÅHHH, Ponnyexpressen, I lööööv it! Det är kanske för att jag gillade Ponnyexpressen så mycket som ajg inte riktigt pallar med Fields of the Nephilims mjöliga cowboyutstyrslar? Det är för close to home. Vilket väl egentligen borde göra mig lite glad istället för att få mig att vrida mig av ångest? The mind is a wonderful thing.

/L.

Anonym sa...

Ååååh Hickock...

Victor sa...

aah! nej vad jag saknar! hunks on horses.

och remember: I'm your horse!

Anonym sa...

Kanske inte innehöll så många hunks (förutom en ung George Clooney som polis... mmm... George...) men icke att förglömma i sammanhanget "bra tv-serier från en svunnen tid" ; Pantertanter.

Inte bara väldigt rolig men också väldigt radikal för att vara en amerikansk sitcom från 80-talet - se bara på Blanche och hur hon fördriver sin tid...

Anonym sa...

Tv-boxen finns att köpa på engelska utan text (importerad)..... Den ni ;o)

Anonym sa...

Åhh, Ponnyexpressen! Också jag minns den från min tidiga tonår...

Kanske inget jag skulle uppskatta så mycket idag, men definitivt nostalgi :-)

Minns att jag hade en crush på den stumma killen (minns inte vad han hette), men de andra var inte helt fel de heller... :-)