onsdag, oktober 26, 2005

De skruttiga syskonen Bronte.

onsdag, oktober 26, 2005
Såg precis en jättebra dokumentär om systrarna Brontë på BBC Prime. De tre systrarna Emily, Charlotte & Anne tillhör definitivt mina författarfavoriter och det har alltid fascinerat mej hur tre systrar alla kan vara så begåvade på samma sak. Nu fick jag iallafall lära mej att hela jävla familjen var begåvad. Pappa Brontë, Patrick, var tydligen en flitig författare av prosa och vers och storerbror Branwell konstnär. Hursomhaver så fanns det tydligen ytterligare två systrar, som dog i tuberkulos när dom fortfarande gick i skolan. Men före de systrarna trillade av pinn hade alltså mamma Brontë kolat i cancer. Och näst på tur stog storebror Branwell (som dekade ner sig på opiater och sponken innan han tillslut fick tuberkulos han med). Och sen Emily. Och sen Anne. Båda i lungsot. Och till sist Charlotte, som dog under sin graviditet. På dödsattesten står tuberkulos som dödsorsak, men många tror att hon helt enkelt spydde ihjäl sig, då hon tydligen led av ovanligt svår morning sickness i början av sin graviditet. Jag tror att vi iallafall kan konstatera att det var ett gäng riktigt skruttiga ungar som Mamma och Pappa Brontë satte till världen. Stackars Patrick Brontë, där satt han själv på sin ålders höst - trots att han gjort sitt bästa för att säkerställa lite sällskap (sex knoddar liksom, cut the guy some slack!). Jag tror att det är sånt man refererar till när man talar om ödets ironi. Sug på den Alanis Morrissette (exakt hur många överflödiga konsonanter använde jag när jag stavade det namnet?).

0 kommentarer: