söndag, maj 21, 2006

Ett äkta hallelujah!

söndag, maj 21, 2006
Om jag inte hade varit så otrolig kass på att planera min tid så hade jag innan kl 20.00 ikväll postat ett inlägg som såg ut såhär:

Title hade varit: Den värdiga vinnaren

Lordi - Hard Rock Hallelujah. Finland. Tävlar i år i Aten.
Finland har aldrig vunnit. Någonsin. Och det är kanske inte så konstigt när man minns bidrag som "Jamma Jamma" eller Jari Sillanpää, eller vilket annat asdåligt bidrag som helst. Tango-land i all ära, men Finland är även ett metal-land utan dess like. Ja, metal med den där lätt omoderna twisten som all deras musik verkar ha. För något år sedan tävlade Finlands storheter Nightwish om en plats i ESC. Folket röstade fram dom, men juryn röstade emot och Jari fick åka (om jag inte helt är ute och cyklar). Det finska folkets vrede utmynnade därför i det bästa bidrag de någonsin bidragit med: Lordi. En hederlig gammal KIZZ-låt i Orch-kostym som kammade hem 42 % (!!!!!!!) av rösterna i årets finska melodifestival. Och dom är värda varenda procent. Vad som än händer ikväll så kommer Lordi vara MIN vinnare.


Update: Mirakel! Det är ett mirakel! Europa skärpte sej och röstade fram Lordi som vinnare. Jag är..stum.. av glädje. Efter 50 år av sistaplatser måste Finland ha tänkt "allvarligt talat, fuck you Europa, nu skickar vi monstrena på er". Och det gick hem. Fantastiskt. Jag röstade på Lordi!

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag röstade också på dem, och det är sällan jag faktiskt hejar på vinnaren!

Johanna sa...

Ja, jag har iofs hejat på vinnaren två gånger sedan millennieskiftet, men oftast sitter man med filten i ett krampaktigt grepp och undrar vad som är fel på världen. Så jag är sjukt glad att Lordi vann!

dinajel sa...

Faaan va bra att Lordi vann! Hade en östeuropeisk etnobrud vunnit i år igen så hade jag nog slutat kolla på ESC, men så vann Finland! Med en grymt bra låt! Alla lajvare lär väl ha dött av avundsjuka. För att inte tala om alla rejvarbrudar som lever kvar på 90-talet. Dom skulle väl ge sin högra arm för ett par av Mr. Lordis platådojjor.

ed sa...

Jag blev så glad. Och sen så tog vi Hockey VM och Top Model också, så allt känns restored och rätt nu. jupp jupp.