lördag, maj 20, 2006

De ovärdiga vinnarna.

lördag, maj 20, 2006
Man hade laddat. Med chirre, dirre och popcorn. Man satte poäng i kvällstidningarnas specialbilagor. Man mös. Man skrattade. Man rös. En helt vanlig ESC alltså. Ända tills omröstningen. "Eh..va..fick DEN tolvan?". "Nääääe..". "Men allvarligt..en tolva TILL?". "NÄE DIT SKA JAG ALDRIG ÅKA PÅ SEMESTER IGEN". "Jaha, typiskt när dom röstar på varandra".

Min topp tre : De senaste årens absolut sämsta vinnare (i kronologisk ordning)

Tanel Padar, Dave Benton & 2XL - Everybody. Estland. Vann i Köpenhamn 2001.
Jag vet inte vad som hände. Det enda som är säkert är att detta var början på det som kom att kallas "den stora Östblockskonspirationen". Och även om jag inte är helt lagd åt det konspiratoriska hållet så kvarstår frågan: hur i helvete kunde den här skiten vinna om inte tack vare en stor maffig öststatskonspiration?

Marie N - I wanna. Lettland. Vann i Tallinn 2002.
Kommer ni ihåg hur Marie N gjorde tre klädbyten i numret? (Nej, Linda Bengtzing var inte först) Från man i kavaj, till tjej i kort klänning, till tangomadame. Kommer ni ihåg låten? NEJ, FÖR DEN VAR SÅ JÄVLA DÅLIG. Jag som har fotografiskt låtminne (definitivt den korrekta benämningen) kommer ihåg följande: "I wanna feel the..nanananananannana..I wanna nananananana..I wanna feel the nanananana..I wanna ananananannaa, ay-ay-ay".

Helena Paparizou - My number 1. Grekland. Vann i Kiev 2005.
Allvarligt talat, jag skiter i hur snygg hennes klänning var och hur bra färgvalet passade henne. Det här är en av de dassigaste charter-hitsen som någonsin entrat tävlingen. Det hjälper inte att de lade in cirka 10 sekunders "autentiskt" grekiskt stråkinstrument, och att hon under de 10 sekunderna låtsades spela på sin dansares oproportionerligt långa hängslen, det här var och förblir en skitlåt. Till skillnad från Marie N's bidrag kommer jag här ihåg texten, till min stora fasa, då den innehåller alla vidrigt dåliga textraders moder: "You're my lover, undercover". Och då har jag inte ens nämnt Paparizous evigt växande överläpp.

2 kommentarer:

dinajel sa...

Tack! Då är jag inte ensam om att tycka att fröken Paparizous låt var ren skit. Öststatskonspirationen igen. Och i år försökte hon se ut som en kopia av J-Lo. Men kom igen, hon såg mer ut som Helena från Götlaborg som försökte se ut som J-Lo (vilket ju faktiskt var vad hon var).

eline sa...

Du är ju helt fantastisk tjejen, me love dina ESC-inlägg!