söndag, maj 21, 2006

Alf Poier, anyone?

söndag, maj 21, 2006

Alf Poier - Weil der Mänsch zählt. Österrike. 6:a i Riga 2003.

Aldrig har något bidrag blivit så mobbat av kvällstidningarnas tråkiga schlagerexperter. Jag tror han fick ett minus respektive en överkryssad geting i Aftonbladet och Expressen. Hur gick det till? Det här är ett av de senaste årens mest skruvade bidrag. En man som ser lite lätt vansinnig ut sjunger en melodi som växlar mellan Gullan Bornemark och headbangande. Hallå! Alf Poier är en Österrikisk komiker, och där schlagerexperterna bara såg en låt som inte föll dom i smaken såg jag (och mina vänner, och alla som röstade tydligen..) ett bidrag som var jävligt roligt. Allt från Poiers dans, till de falsksjungande körsångarna, till pappdjuren i bakgrunden. Genialiskt.

Enligt säker källa översätts en del av låttexten som följer:
Manche Tiere die haben Flügl
Und andere haben Flossn
Manche liegn im Freien
Und die andern in da Dosn

En del djur har vingar
och andra har huggtänder
Många ligger ute i det fria
och de andra i (konserv)burkar

Med andra ord, rena rama Electric Banana Band. Den här låten förekom även den på otaliga Roskilde-band, även om låten aldrig riktigt når samma höjder utan det medföljande framträdandet.

17 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Det beror lite på vad man är ute efter. Vill man i första hand ha bra schlagermusik eller vill man ha någon som skojar till det? Journalisterna såg kanske att han bara ville skoja, men de uppskattade det inte. Själv tycker jag att det kan vara kul med såna här typer, t.ex var Islands Silvia ganska kul, synd att hon inte gick vidare från semin. Men jag uppskattar bra schlagerlåtar också och jag ser nog helst en "riktig" låt som vinnare. Lordi lyckades förena skoj med en hyfsad låt, det var ett vinnande koncept.

Szofia Jakobsson sa...

Oh ditt ESC-maraton i bloggen gör mig helt varm i hjärtat. Det bästa är att jag håller med om de flesta statements du gör, särskilt de ovärdiga vinnarna!

dinajel sa...

sjöng dom verkligen om pluskvamperfekto? tuuufft! i övrigt hade dom väl den mest antiklimaxiga refrängen nånsin.

jag och reya tänker alltid så lika. det är nästan som vore vi tvillingar, haha.

turbofolk måste ju vara det bästa namnet på en genre nånsin! synd bara att genren inte är sådär jättebra...

Anonym sa...

Vilket fantaaastiskt ESC-tema! Du är min nya schlageridol.

Johanna sa...

El Mango: Allvarligt talat så uppvisar journalisterna aldrig någon humor när det gäller ESC. Låtarna är antingen dåliga eller bra, skalan är otroligt endimensionell. Sedan kan man alltid diskutera vad som är en "riktig" låt, eftersom det i dessa sammanhang alltid debatteras vad som är en "riktig" schlager. Jag föredrar tillexempel Alf Poier framför Carolas "Evighet" vilken dag som helst, musikaliskt alltså. Och då är jag ändå en trogen schlager-bög.

Szofia: Åh, det gläder mej att höra!

Dinajel: Allvarligt talat så har jag ingen aning om just det ordet ingick, men det lät precis så, och det tyckte alla andra också när jag påpekade det. Haha. Turbofolk är min nya favorit-genre.

Reblo: Nej men, vad svarar man på sådant beröm? Tack så väldigt!

Anonym sa...

oh jag har glömt tacka. Fick sitta och läsa här samtidigt som festivalen gick igår och jag kan bara säga en sak: underbart! Tack så mycket =D

Johanna sa...

Anna: Det var så lite så! Tack själv för de fina orden.

eff sa...

Frågan är om inte det här bidraget gör österrikarna till det folk som har skönast humor i Europa...

Rent generellt verkar de tysktalande länderna gilla udda saker. Tyskland har haft standard-pop, Guido, i år var det country. Jag närmast kräver metal-oompah-oompah till nästa år. Tubasolo och lederhosen. Tack.

Victor sa...

om pluskvamperfekto: kan ingen leta fram texten? det kanske är ett kodat meddelande. dessutom!: nu kan man kommande år klä ut sig till ett pluskvamperfekt. yes!

om tyskland: darling, jag längtar tills du gör en specialredovisning om bara tyska bidrag 1999 och framåt. *chubba chubba cham...*

eff sa...

Okej, från www.theketchupareback.com (handavskrivet, jävla Flash-sajt):

Que a mi nade me deja
es guapo el condenao
pero es que a mi nade me deja

Un blody mary por favor

Juro por dior que no quise
pero esta pegao'
todo fue limpio y certero

Vo era la otra, la tonta
será pringaó
chulito de medio pelo

Maravillosa me puse
lo he dejao tirao'
chico martini perverso

Mucha palabra de lava
tiene el desgraciao'
pero este a mi no engaña

Puedo ser de barrio bajo underground pero mi corazón
se de ha declarao
duty free, duty free, duty free

Un blody mary por favor

Paso bailando las horas
y el desesperao'
en la barra toma que toma

Me echa mirandas que matan
lo tengo picao'
por dentro muere y yo loca

Antes que el hilo se parta
me pongo a su lao'
y me hago la remolona

Tan solo hay un camino
te veo achantao'
pa ti todos van a roma

Puedo ser de barrio bajo underground pero mi corazón
se te ha declarao'
duty free, duty free, duty free

Un blody mary por favor

Refräng:
Hubiera o hubiese habido
un buen vacilón pintaba luscuamperfecto
pero tu tiempo mira se terminó
la noche empieza de nuevo

La luna cambió de rumbo
y me vi dando tumbos
buscando el ambiente frenéticamente
y mira que punto que tiene el asunto
de nuevo tú y yo frente a frente

Puedo ser de barrio bajo underground pero mi corazón
se te ha declarao
duty free, duty free, duty free
un blody mary por favor

Johanna sa...

Eff: Ja absolut, tyskland har ju många klassiker, typ Guildo Horn och Stefan Raab. Haha. Måste älska tyskarna (och österrike för Alf då). Saknar lederhosen dock, ett Oompa-Lordi i lederhosen vore ju fantastiskt.

Victor: Eff gjorde det åt oss! En eloge till Eff! Okej, det var inte pluskvamperfekto, men nära nog! Haha, nästa års ESC-tema här på bloggen ska innehålla en tysk kategori, lätt! Vi måste komma ihåg det bara..

Victor sa...

eff, you = angel.

men vad säger vi om textraden "chico martini perverso"?
efter las ketchup kan man klä ut sig till det mesta, känns det som. och jag tycker fortfarande att det ska räknas som pluskvamperfekt. aight?

dinajel sa...

mystiskt. luscuamperfecto känns inte som ett spanskt ord, såvida det inte är nån ordlek? för pluskvamperfekt heter ju just "pluscuamperfecto" på spanska...

och sen när dom sjunger om "pero tu tiempo mira se terminó", så känns det ju DEFINITIVT som om det har nåt med tid att göra. nu kan jag inte spanska. nån som kan översätta? det här måste få en lösning!

eff sa...

Jag tror faktiskt att det är felstavat på Las Ketchups sajt. Google ger bara 15 träffar på luscuamperfecto. Pluscuamperfecto känns vettigare.

Vacilón verkar betyda typ ett skämt eller något bra, beroende på kontext.

There was or there had been
good vacilon painted pluscuamperfecto
but your time it watches was finished
the night begins again

Babelfish. Nåt om ett skämt eller en fest som varit bra, men nu börjar natten på nytt så det är på't igen? Gissar mest.

Anonym sa...

Precis som Szofia sa gör verkligen alla dina inlägg om ESC mig helt varm och glad!! Vi diskuterade Alf Poier i lördags Nisse, Emma och jag o kom överrens om att den var en av de bästa låtarna de senaste åren. Med bla Greklands SAGAPO.. hm vi gillade även Island för flera år sen som låg o åmmade sig på en soffa.. det var humor det..

Victor sa...

vill tillägga för de som missat att lordi kommer till hultsfred.

eline sa...

Ah vad wunderbar du är! Under ESC försökte jag desperat att förklara vem den här killen var och hur han uppträdde! Ingen fattade.
Och helt plötsligt - här är han!