söndag, oktober 08, 2006

Tunnelbanehygien.

söndag, oktober 08, 2006
I fredags var det tydligen Alla Äckliga Sluskars Dag i kollektivtrafiken. Satte mej på tunnelbanan och hamnade snett mittemot en karl som åt något odefinierbart och även kände den otvungna lusten att smaska så högt att jag hörde det trots att jag lyssnade på min iPod. Han smaskade högljutt med öppen mun mellan Liljeholmen och Centralen, alltså 6 stationer (ca 10 minuter) och avslutade sessionen med att noggrant och långsamt slicka sina handflator. Han var inte synbart förståndshandikappad, men jag gissar mej till en viss social begåvningsbegränsning.

På perrongen möttes jag sedan av en man med barnvagn som plötsligt nös rakt ut, med konsekvensen att en stor snorloska på cirka 50 gram beslutade sig för att dingla lite från näshåret ner över läppen. Hur man löser det? Jo, naturligtvis så drar man med handflatan över det drabbade partiet och snärtar sedan till så att snorprojektilen upplöses i flertalet delar och landar på valfri del av perrong/ valfri medresenär.

Huruvida smaskmannen och snorpappan hade uppfostrats av samma hygienhatande människa är oklart. Det står däremot klart att jag skulle föredra att de mobilfria zonerna ersätts med äckelfria zoner.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår mig inte riktigt på mobilfria zoner.. Nu har det ju kommit forskning som pekar på att det inte finns något som heter elöverkänslighet. Dessutom får man använda mobilen i de mobilfria zonerna, så länge man inte pratar i den. Jag tycker fan att högljudda unga människor (jag var nära att skriva fjortisar..) är minst sju resor värre än mobilpratare. Faktiskt! Den mobilfria zonen borde istället vara typ ljudnivåbegränsad (kombinerad med äckelfri kanske?). Dessutom stämmer det aldrig att det bara är första och sista vagnen som är försedda med klistermärket överstruken mobil. Åh. Vägra. Fast "förbudet" har lett till att iaf jag försöker tänka på min ljudnivå när jag pratar i telefonen. Men jag tänker nog inte sluta prata i den. Vad tycker du?

eff sa...

Mobilfria zoner är löjligt när det är självsanering som är principen. En beväpnad vakt i varje mobilfri vagn med ständigt dragen batong. Ringer det finns befogenhet att destruera mobiltelefonen. Kroppsligt våld för att beslagta telefonen är tillåtet och vakten har en elpistol med utskjutbara trådar och pepparsprej. Allt annat är bara jönseri. Ibland behöver vi lite fascism.

dinajel sa...

Jag håller helt med eff och inte alls med annaw. Men det är ju bra att man börjar tänka på ljudvolymen iallafall... Förstår inte hur man INTE kan göra det, utan bara stå och vråla rakt in i mobilen utan att ta hänsyn till folk omkring.

Men det vore klart mycket bättre med en TYST vagn. Som dom har på tåg och Pågatågen.

På gamla tunnelbanor är det varannan vagn. På nya tunnelbanor är det dom två första och sista dörrarna i varje vagn som är mobilfria. Fattar man inte det, så är man troligen ändå så korkad att man inte kan använda en mobil på ett sansat sätt...

Nicole Natri sa...

det roliga är att många pratar högre med varandra än man någonsin skulle göra i sin mobil - vad är skillnaden egentligen?? jag eavesdroppar hellre på någons mobilsamtal än två medelålders kvinnor med miniryggsäckar och marlborolightmentholröst som haft en kulturdag i huvudstaden!!

but that's just me..

underbar blogg förresten!

Johanna sa...

Nej elöverkänsligheten känns ju helt sjuk att dra upp! Om det nu skulle finnas elöverkänslighet så lär ju tunnelbanan i sig vara ett rätt stort problem, då kanske man får införa tunnelbanefria tunnelbanevagnar.. Och ja, folk i flock är 9 ggr av 10 rätt mycket värre än folk med mobil. Och folk som skriker i mobil tycker jag inte man råkar ut får så vansinnigt ofta ändå.

Hela jäkla klistermärkessystemet är helt förvirrande, liksom om någon verkligen skriker i mobilen så hörs väl för fan det ändå om vederbörande står en dörr bort (dvs vid en klistermärkesfri dörr). Antingen får ju hela vagnen vara mobilfri (och det går ju inte får då skulle man ju få jogga en halv km pga de nyare tågens vagnstorlek) eller så får det vara fritt att prata.

Jag tänker nog också på min ljudnivå lite, men jag pratar inte högt i vanliga fall heller så det känns som en småjobbig stressfaktor. Dessutom har förbudet fått den idiotiska effekten att folk ibland tittar snett och fnyser om man pratar i mobilen även fast man sitter i zon utan klistermärke. Typ som om hela jävla t-banan har mobilförbud. Aaaargh det är så himla korkat och knäppt. Prata på säger jag. Gud jag blir så provocerad att jag vill prata ashögt i alla mobilfria zoner, så mogen är jag..

Anonym sa...

När jag var i Stockholm för några veckor sedan satt jag bredvid en man på tunnelbanan som gång på gång drog in slem från bihålorna med ett vidrigt, rysningsframkallande, snorkande ljud. Hans tjej verkade helt oberörd medan jag ville skrynkla in mina egna ytteröron i hörselgångarna.

eff sa...

En annan klassiker är ju gubbsvetten. Och inte då bara den som verkligen stinker utan antar rent Seinfeldska proportioner och hänger kvar i sätet länge.

Anonym sa...

Jag skulle gärna se någon form av "lugna vagnar"-system, där folk förväntas sitta still och hålla käften, typ - eller iaf begränsa samtal och allmänt oväsen till ett minimum, och där barn och tonåringar är bannlysta. Det skulle vara fantastiskt skönt.

Höll på att få blodstörtning över ett par fjortisbrudar på tunnelbanan häromdagen, som satt och snackade skit ackompanjerade av något pojkband eller annat på den ena tjejens ipod/mp3-mobil/mackapär. Alltså, de spelade musik. På tunnelbanan. Inte jättehögt, men definitivt i någon form av högtalare, inte bara i lurar, och inte bara för att spela upp en snabb snutt, utan som bakgrundsmusik. Vet inte vem jag helst vill skjuta här - småtjejerna som tycker att det är ok att spela musik högt på tunnelbanan, eller tillverkaren, som har utrustat en mobil eller liknande apparat med högtalare. Förmodligen tillverkaren först, dock, eftersom tjejerna faktiskt stängde av när jag bad dem...

Anonym sa...

förut hörde jag det ryktas av min posten-kompanjon om folk som klippte naglarna på tunnelbanan, jag blev förvånad, hur tar man liksom med sig en nagelsax på tunnelbanan för att klippa naglarna? men nu har jag sett det själv!! ja, herre min skapare vad folk kan va äckliga.