torsdag, oktober 12, 2006

Rastlösheten.

torsdag, oktober 12, 2006
Är så vansinnigt uttråkad i skolan, kurslitteraturen är skittråkig och behövs inte för att klara tentor och/eller skriva uppgifter. Engelskan var jävligt pestig emellanåt, med högt tempo och ungefär 500 sidor för mycket att läsa i veckan, men man var ju iallafall lite på alerten. Och mitt i alla syntax-luntor och obligatoriskt krystade sonett-tolkningar så fick man iallafall då och då vila ögonen på ett vackert litet stycke text som man ville skriva ner och sätta upp på kylskåpsdörren. Nu är det bara - blärgh. Överkompenserar genom att trycka i mig skönlitteratur som den värsta bulimiker, jag hetsläser verkligen. Som att alla dom där massorna av geggig pedagogikrapportering och läsinlärningsteorier skapar ett större och större tomrum som måste fyllas med meningsfull text. Meningsfull och meningsfull, det räcker om den inte får mej att vilja somna såfort ögat möter inledningsorden på sidan..

Jag känner mej bedövad.

3 kommentarer:

ed sa...

Lite sent kanske, men nyare Saffran-Foer boken är verkligen värd att hoppa över även kul kurslitt för.

Anonym sa...

Fast jag tycker att läsinlärningsteorier låter jätteintressant, faktiskt...
Men det handlar ju mycket om hur bra själva studielitteraturen är. Jag kanske får glutta lite i dina böcker?

Johanna sa...

Ed: Tack för tipset! Jag behöver bra tips.

Bel Hamim: Alltså läsinlärningsteori är intressant i just teorin, däremot är alla texter om läsinlärningsteori helt otrooooooligt tråkiga och består av typ 10 rader intressant text och 20 sidor trista transkriptioner och tabeller. Urrrk.