måndag, oktober 16, 2006

Halsband av utslag.

måndag, oktober 16, 2006
Till alla som är intresserade av mitt hälsotillstånd: Har den senaste tiden fått feta myggbett nattetid, alltså ett spårade ur helt och täckte ett tag ca 50 % av min vänstra vad (ja jag är lite överkänslig). Bel Hamim röstade på loppor, men då jag är utan husdjur och hjälpligt hygienisk så tror jag mer på alternativet Monstruös Mygga Med Lika Monstruös Överlevnadsinstinkt. Vaknade i lördags upp med nya bett i nacken och ett på knäet. Bettet på knäet utvecklas enligt myggbettens alla normer, dock har betten i nacken förökats och anses nu vara ett rejält utslag av nickelallergi. Har inte reagerat på smycken på åratal (inte ens H&M), men har nu alltså ett halsbandsformat utslag som sträcker sig över hela nacken och halsen - från nyckelbenen på vänster sida till nyckelbenen på höger sida. Och jag har verkligen glömt hur infernaliskt det kliar. Det börjar klia om jag vilar nacken mot en kudde, om jag blåser håret med hårtork, om jag bara nuddar jättesnabbt. Xylocain hjälper inte, vad fan hjälper då? Finns det inget allergimiffo där ute som sitter på lite vettig information???? Hjääääälp!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hydrokortison(eller hur det nu stavas) salva måste nog funka. Testa det, fast ta bara ett tunt lager :) Finns på apoteket, brukade funka för mig när jag fick utslag.

eff sa...

Rökheroin. Då glömmer man bort alla allergier, garanterat. Om man nu inte är allergisk mot rökheroin.

Allergimiffo, jag känner mig träffad. Loratadin Copyfarm, bra antihistamintablett (bra = billig). Påminner om när jag käkade slemlösande och fick nässelutslag i ansikte, på bålen och på händerna. Kliande nässelutslag i handflatorna är fan inte att leka med. Lägg det till mitt allmäntillstånd som är "pretty fucked up" och det var Gökboet 2.0.

Låter som en gammal gubbe som berättar om sina krämpor. Johanna, vi startar PRO:s ungdomsförening.

Anonym sa...

jag har en flaska axe brand universal oil som jag köpte på torget i marrakech.. det hjälper mot allt men luktar flera kvarter, kanske kan droppa lite på ett papper och skicka? ;)

Like A Bad Girl Should sa...

för det första så vet jag vad det är för bett. Det är inte myggor. Det är spindelbett. De beter sig EXAKT så: svullnar upp och blir stora.. Och är anledningen till att du får dem nattetid. Spindlar i sovrummet via träden utanför fönstret.
Allerigtabletter med antihistamin, typ Zyrlex eller Acura, plus Salubrin på bettet och ev Hydrokortison salva.
Spoken like a true Apoteksjunkie.

/L

Urologen sa...

Jag håller med Otaxidermy, allergimedusin brukar funka till allt som kliar på kroppen (förutom möjligen den där klådan som klias mycket bättre av ens partner). Acura är dessutom föredömligt billigt.

Eff - "Gökboet 2.0", den var bra.

Eva-L sa...

Tavegyl är bra mot klåda, men det kanske är receptbelagt.

Johanna sa...

Emma: Tack! Ska bara få tummen ur och komma iväg till apoteket bara..

Eff: Hmm, tål att tänkas på. Rökheroin alltså. Vi kan undersöka dess effekter på allergiska utslag i någon sorts studiecirkel inom PRO:s ungdomsförening som jag tycker att vi startar ungefär typ nu.

Lindus: Haha, älskar mirakelmedel! Även om de luktar.

Taxi: Ja myggbetten (spindelbetten) är rätt harmlösa, de kliar inte så värst och försvinner ju. Halsbandet av blåsor däremot .. AAGRHAHGHAGR. Spoken like a true apotekskärring, alltid en karriär att fundera över om det går åt helvete med butiken.

Max: Acura alltså. Sparar i mentala databanken (spoken like a true g33k).

Eva: Jag tror att det är receptbelagt, har för mig att min lillebror har det, eller blev rekommenderad det av min kompis som är superallergiker. Hmm, vilken skön nivå på krämp-diskussionerna och apotekstipsen det blev nu!

Like A Bad Girl Should sa...

halsbandet av blåsor bör behandlas med acura eller zyrlex, kom över, jag har båda hemma, och hydrokortisonsalva, har nog det med. smörja smörja, äta äta. så ska det bli mindre fort. har det på alla mina nickelgrejer.
love,
/L.

dinajel sa...

Som allergimiffo (allergisk mot i stort sett alla grönsaker, frukter, stenfrukter, rotfrukter och nötter och vit fisk och sojaprotein och pollen, osv) så kan jag rekommendera det allra billigaste preparatet på Apoteket.
Cetirizin Scand Pharm.
Det är faktiskt några kronor billigare än Acura. Och det innehåller precis samma sak som Zyrlex och Teldanex och Tavegyl och liknande (nämligen ämnet cetirizin), men kostar bara en femtedel.

För övrigt låter det sjukt läskigt att bli spindelbiten på natten. Hoppas det bara är mygg...

Jag är också hemma och sjuk. Med antifeber. Hade 36,1 igår kväll. Hjälp? Är det farligt?

dinajel sa...

Just det. Det roligaste av allt med Cetirizin. Det tillverkas av Generics (UK) Ltd! Generics Ltd! Det är ett helt fantastiskt företagsnamn. :D