onsdag, april 05, 2006

Arrividerci, Roma.

onsdag, april 05, 2006
Sista avsnittet av Rome. Det var längesen jag faktiskt comittade till en tv-serie på detta vis, utan att ladda ner hela skiten i förväg alltså. Men jag visste ju att det bara fanns 12 avsnitt, och ville väl suga på karamellen lite. Nu måste jag vänta ända till 2007 innan jag får se en fortsättning. Hallå, är det rättvist eller? Jag känner mej lite nyfiken på om vi får se Octavius utvecklas till den megakejsaren han sedan blev. Eller om det är önsketänkande för ytterligare en preliminär säsong framåt. Octavius, som han heter i tv-serien eftersom han fortfarande bara är en liten tonårsslyngel, lade ju sedan till namnen Gaijus Julius Ceasar Octavianus Augustus. Och kejsar Augustus är ju rätt känd. Förutom mitt eminenta skolarbete i latin om just Augustus (som jag antar att de flesta förkovrat sig i..) så kan ni ha hört talas om honom i Nya Testamentet, där han tydligen gav order om nån sorts skattskrivning.. Carola kan säkert utveckla det där för er om ni inte känner till historien.

För att fortsätta på spoiler-stigen jag redan trampat upp så undrar jag dessutom om den nya säsongen kommer inkludera avslöjandet av Ceasars testamente, det visade sej nämligen att den gamle rackaren hade adopterat Octavius. Hoho. Och om jag inte minns helt fel så tror jag även att Marcus Antonius ingick konvenansäktenskap med Octavia. Tänka sig vilka intriger som kan dyka upp!

5 kommentarer:

Anonym sa...

vaaa men var inte brutus adopterad av honom och därför dödade honom? eller är jag på fel kejsare. det hela verkar i alla fall väldigt spännande men jag har inte kunnat se tvserien.

Johanna sa...

Virvla: Nä, men Markus Antonius tror jag faktiskt var adopterad av honom. Ja enligt historieskrivningen alltså. Jag kommer faktiskt inte ihåg om det var med i serien. Men Brutus var iallafall inte adopterad, även om det flera gånger sades att "han var som en son" för Ceasar osv.

Anonym sa...

Cooolt! En fortsättning på Rome! :) Det var goda nyheter!

dinajel sa...

apropå jolie:

http://www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,794681,00.html

Johanna sa...

Henrik: Ja, vad jag vet så är det inte 100 % spikat. När säsong 1 hade rullat igång så sa HBO att det definitivt skulle bli en fortsättning. Sen har det dividerats lite fram och tillbaka. Men han som spelar Titus Pullo har sagt att han skrivit på ett 5-årskontrakt för serien och än så länge är det inte sagt att det inte blir av. Så att säga. Mars 2007! Heja, heja. Plus att det måste ju bli en fortsättning, så många trådar som lämnades.. Servilias hämnd mot Atia och allt.