torsdag, oktober 11, 2007

Åhå!

torsdag, oktober 11, 2007
Doris Lessing! Inte illa.

Nog var det väntat att det skulle bli en kvinna, och senast i tisdags hade jag faktiskt en diskussion med en psykiskt sjuk litteraturintresserad engelsman som föreslog Lessing som trolig vinnare. Men han trodde också på Atwood. Faktiskt lite roligt att det bara några minuter efter Horace Engdahls utnämnande redan var infört på Wikipedia att Lessing vunnit Nobelpriset i Litteratur 2007. Sitter folk med 20 fönster uppe och the fingers poised over the keyboards för att knappa in vinnaren?

2 kommentarer:

dinajel sa...

Jag tycker det var trevligt att det var en författare som man faktiskt känner till också och har läst. Det var jag dock ensam om på jobbet. Övriga såg ut som fågelholkar.

eff sa...

Jag vet aldrig vem det är, och om någon kulturtantig undrar säger jag gärna Astrid Lindgren. Inte för jag tycker så utan för att det är kul att se eventuella reaktioner.

Själv blev jag glad för fysikpriset till de som upptäckte GMR eftersom det sitter varenda modern hårddisk. Ända tills igår när en av mina hårddiskar pajade. Det är ju inte deras fel, men ändå.