tisdag, oktober 30, 2007

America's got vidriga sjungande barn and some fördomar.

tisdag, oktober 30, 2007
Ligger här i soffan och tittar på America's Got Talent och jag undrar stilla för mig själv om det finns något försvar för mammor som sminkar sina 11-åriga döttrar i pärlemoläppstift och knuffar upp dom på scenen för att waila One Moment In Time. Gissar: nej.

Vad är det med dessa typer av shower och folk som sjunger? Jag kan personligen tycka att man skulle behöva vara en jäääääääävligt bra sångare för att klå nån jeppe som typ gör robotdansen baklänges genom en brinnande labyrint samtidigt som han buktalar på fjorton olika språk. Men det är tydligen bara jag, för publiken verkar älska människor som kan tämja tonarter någorlunda. Och helst ska dom vara underdogs såklart, för det finns ju inget som folk älskar så mycket som att få sina fördomar krossade. Typexemplet på det är ju den här stackars Paul Potts. Han är alltså den tjocka och lite fula engelska mannen som hade något skittråkigt jobb och var med i Britain's Got Talent. När han kom ut på scenen så dömde juryn ut honom som en tönt och när han sen drog av Nessum Dorma så satt alla och bara gapade efteråt. Inte för att han är markant mycket bättre än någon annan duktig operasångare, utan för att han är en ful tönt som visar sig kunna göra något mer än att sälja mobiltelefoner och kolla på fotboll. Publiken älskade honom och han vann och i veckan signerar han skivor på Åhléns City. Och jag kan inte låta bli att tro att skälet till att folk älskar honom är för att de missbedömde honom så fatalt från början och liksom kompenserar det men entusiasm. Människor har nog överlag svårt att förstå att en människas yttre egenskaper inte alltid korrelerar med deras inre dito, och därmed också deras intressen och talanger. Detta styrks av att YouTube-klippet med Paul Potts cirkulerade rätt friskt när det var aktuellt, och det måste ju ha med hans töntighet att göra. Ville man bara höra en grym version av Nessum Dorma kan man liksom hitta ungefär en miljard klipp på Pavarotti när han sjunger den, man behöver inte kolla in Paul Potts. Jag känner att Paul är lite som talangshowernas svar på Cameron Diaz, liksom "wow, kolla hon kan skoja om bajs OCH vara snygg samtidigt" - och så blir folk så jävla impade av en sunkigt försenad insikt och beslutar sig för att det därför är värt att uppskattas.

7 kommentarer:

Anonym sa...

välformulerat :)

Anonym sa...

Det känns som om man unnar honom framgång mer än "de andra" eftersom gud inte välsignade honom med ett vackert yttre blir det fint att han kan sjunga. Sjukt men sant. Satt faktiskt och funderade hur bra han egentligen är på att sjunga opera, för mitt otränade öra låter det ju bra men på riktigt? Man är liksom förblindad av mys-känslor och entusiasmkompenserande. (bra ord, haha)

Ataharis sa...

Hm, kan inte du utveckla det här med Cameron Diaz? Känner att vi nog är inne på samma spår ... och alla andra tycker bara att hon är sååå bra och charmig! Suck.

Johanna sa...

Rödluvan: Tack! Kul att du är tillbaka förresten. Kul för oss som läser alltså.

Mma: Men visst. Jag har ingen aning, är ingen operakännare heller. Men han låter väl rätt bra?

Trulsa: Hänvisar till
http://what-the-fudge.blogspot.com/2006/02/dear-producers-of-world.html

eff sa...

Lasse Anrell gav honom betyget tre (av fem möjliga) för sången. Han är ju gammal operarecensent.

Och Cameron Diaz, alltså, man kan ju vara charmig även om man inte har någon direkt talang. I intervjuer brukar hon ju faktiskt visa tecken på självdistans, vilket brukar betyda att hon inte är helt död inuti (eftersom hon helt klart inte har tillräckligt med talang för att skådespela fram det hela).

Sen har jag börjat tycka om 2½ Men vilket kanske tyder på att jag fått någon slags hjärnblödning, så ta mina ord om Diaz med en nypa salt. Maybe it's the aneurysm talkin'.

Just, hittade det här och tänkte genast att du skulle gilla det. Guldkorn som "Jag vill inte bara vara brev kompis, jag kan även tänka mig att penetrera" har hög knulfaktor.

Johanna sa...

Eff: Ja, men dåså, då sjunger han åtminstone helt okej!

Nej, jag tror att du lider av tillfällig sinnesförvirring. För mycket köksdans i kallingarna kan aldrig vara bra!

Åh jag älskar länken, den är precis vad jag behöver när jag ligger hemma och är sjuk som en hund! Dig kan man minsann lita på i alla väder.

eff sa...

Don't be knockin' the kalsongdans nu. Det där om Einsteins tänkande på patentverket är bullshit, han kalsongdansade fram hela relativitetsteorin.

Länken är fantastisk. En del kanske skulle bli förolämpade om de var den första man tänkte på när man läste det där, men att du ser det som något positivt är ett tecken på att du är en mycket vettig människa.