lördag, augusti 18, 2007

Det lever.

lördag, augusti 18, 2007
Och vill bara säga apropå Pojkfrökens inlägg om heteromännen Belfrages och Schulmans (Stureplan.se och Aftonbladet.se) förklädda gaybashingkrönikor/bloggposts (my words, not Pojkfrökens, han uttrycker sig mer välformulerat än så) och Bögjävlars utveckling av inlägget och följande kommentarsdebatt, att det som störde mig när jag läste skiten (för det känns mer som skit) var att det inte känns som ärlig kritik och debatt kring gaykultur och dess yttringar. Det känns mest som om två snubbar som alltid varit lite homofoba men som haft vett nog att hålla käften om det i forum utanför den direkta bekantskapskretsen nu ser en chans att vädra lite unken luft i media. Och med en prydligt ditsatt klisterlapp markerad "God Smak" kommer man tydligen undan med vad som helst.

Tycker det dyker upp lite här och var, och inte bara i samband med just någon sorts hbt-debatt. Minns också att t.ex Schulman valde att inte kommentera rättegången/gångarna kring "Stureplansprofilerna" eftersom alla är innocent til proven guilty. Visserligen sant, (eller, mer "sant" än sant kanske) men en märklig kommentar att göra. Han tyckte däremot att det var viktigt att kommentera att snubbarna inte var några riktiga Stureplansprofiler. Eh, jaha? Så det är viktigt att ta avstånd från killarna trots att de är oskyldiga tills fällande dom avkunnats? Äh jag vet inte, det hela känns så jävla shady. Å ena sidan: vill absolut inte kopplas ihop med dom. Å andra sidan: Så kan ju tjejerna ha hittat på våldtäkterna och det handlar bara om två sköna snubbar som gillar att ha våldssex med halvt medvetslösa tjejer som faktiskt inte sagt nej tydligt nog. Och den kopplingen är okej att göra under etiketten "Juridisk praxis kontra det demokratiska samhället"?



Ps. Har ett myggbett på ögonbrynet.

5 kommentarer:

Like A Bad Girl Should sa...

Kom heeeeeem, vi börjar ooom igeeen..... *miss u*

David sa...

...fast, äh, jag vet inte riktigt vad jag tycker om dessa jämförelser, faktiskt. Det blir ju lätt såhär av det: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16724342.asp
Och då tycker jag bara tankevurpa blir uppenbar (och lite pinsam).

Johanna sa...

Taxi: I'm home!

Dexo: Vilka av jämförelserna?
Jag känner ju tillexempel inte alls samma sak inför hans blogg och Stureplansvåldtäkterna som stackars krönikören på Svd. Det var bara hela grejen som jag tycker man stöter på överallt, och speciellt när folk pratar om våldätkter. Typ att ojojoj man ska inte döma killarna som våldtäktsmän innan en domstol gör det för våldtäkten kan ju vara påhittad. Utan insikt om eller hänsyn till hur många som är påhittade som leder till fällande kontra hur många som är allt annat än påhittade men inte leder till mer än en tidningsnotis på sin höjd. Och så för man det resonemanget som oftast är djupt förankrat i tankar om att våltäkter är något tjejer hittar på för att de inte har något bättre för sig, och utger det för att vara "common sense" samtidigt som man hänvisar till juridisk praxis osv.

Alltså poängen var att nuförtin så kan man komma undan med att publicera eller säga mycket som kanske egentligen inte är helt okej, under förutsättningen att man gjort sig själv till språkrör för något högre. Typ god smak. Eller liberty and justice for all.

David sa...

Ooops.
Det gick lite väl fort när jag läste ditt inlägg..
Inser att jag håller med dig.
Helt.
Det är jag som är pinsam.

Johanna sa...

Dexo: Inte då. Är man jetsettare kan man dessutom alltid skylla på jetlag, oui?