lördag, september 09, 2006

Baccara-faktorn.

lördag, september 09, 2006
Det som fascinerar och förbryllar mej när jag ser auditions för Idol är hur fruktansvärt värdelösa folk är på engelska. Om man ska sjunga en låt och man väljer en låt med engelsk text, är det då inte en bra idé att faktiskt kunna uttala iallafall 50 % av orden? Om man byter ut alla V mot W, förvandlar ord till oigenkännlighet eller byter ut dom mot andra, liknande ord så spelar det liksom ingen roll hur bra sången är, jag bara irriterar mig på hur slarvig sångaren är som inte ens verkat tagit sig tid att läsa igenom texten en endaste gång. Om det är nerverna som spelar in, varför väljer man inte en låt på svenska så att man har en stressfylld faktor mindre att oroa sig över? Jag fattar verkligen inte.

Detsamma gäller i Eurovision Song Contest, när reglerna ändrades och alla länder tilläts att sjunga på engelska så insåg man rätt snart att det ju var en jättedålig idé. Hur många som stapplade sig igenom en text som de inte förstog ett ord av vet jag inte, det är omöjligt att räkna. Ibland tar det ju en hel vers + refräng innan man ens fattar att engelska är språket de sjunger på. "Det är en fördel att sjunga på engelska för budskapet i texten kan nå fram till alla då", säger en del. Men budskapet går ju inte fram, det enda budskap som går fram är att artisten kommer från ett land där skolämnet "engelska" inte direkt är prio ett. Hellre en stabilt sjungen trudelutt på turkiska som jag inte förstår ett skvatt av än en trudelutt som jag förväntas fatta men som försvinner i mystiska assimilationer och substitutioner.

Det är okej att inte kunna engelska. Det är okej att inte låta som en infödd talare av språket. Men det blir så jäkla jobbigt att höra i ett sammanhang där de faktorerna skymmer intentionerna. Sjung på det språk du behärskar, budskapet går fram ändå.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hallå, jag har ju missat asmycket! det här är konstigt. jag trodde du inte hade uppdaterat på en månad men det har du ju! jag går in på din blogg med jämna mellanrum, men det var bara på den där alexander bard hela tiden... inget nytt, men nu plötsligt är det massor!?!??!

eff sa...

Hear hear! You go girlfriend. Random Rikki Lake exclamation. Etc.

Jag har lyckats se flera filmer från Idol utan att kräkas av obekvämhet vilket gör mig glad. Hon som sjöng Ring Ring och blev skitsned på juryn var sanslöst rolig. "Jag kommer komma tillbaka." Hot eller löfte?

Anonym sa...

Melodifestivalen blev mycket tråkigare när tvånget att sjunga på det egna språket försvann - jag VILL höra skiten framföras på albanska, turkiska, holländska, moldaviska och allt vad det är. Att få höra alla de där språken sjungas var ju halva nöjet med Melodifestivalen - dels för att det är kul att höra främmande språk man har dålig koll på, helt enkelt (och även alla märkliga varianter av språk man känner till är roliga - schweizertyska o.d. går inte av för hackor som underhållning betraktat), och dels för att jag tycker det är skönare ju mindre jag förstår av texterna. Åt helvete med budskapet, jag vill inte veta! Det räcker bra med alla hjärta och smärta-rim man hör i svenska upplagan. Fram för återgång till modersmålen i Eurovisionen!

Johanna sa...

Lindus: Vaa? Det var skumt. Superskumt.

Eff: Jaa, hon var faktiskt rolig i sin sorglighet eftersom hon var så jävla aggro. Hon lät faktiskt t.om hemsk när hon pratade..

Karin: Ja, jag hejar alltid på det land som sjunger mest av låten på modersmålet. Fast iofs, Belgien körde ju den där specialaren och sjöng på påhittat språk eftersom det alltid är fight i Belgien om vilket språk de egentligen ska sjunga på.. det funkade ju för min del men en del verkade asirriterade och provocerade. Mycket märkligt.

Anonym sa...

Jag tyckte mest att de där brudarna med det påhittade språket nu i år verkade så.. ja, så korkade. Jag har fördomar i mängder mot neohippietjejer som jag har svårt att göra mig av med.

Märkligt egentligen att det där med språket bara blir kontroversiellt i vissa flerspråkiga länder - det finns ju ändå en sorts demokrati i själva röstprocessen, även om den säkert gynnar det största språket, som alltid. Man tycker att de borde kunna lösa det hela genom någon sorts rullande schema eller så... :D