lördag, juni 10, 2006

Manifesto.

lördag, juni 10, 2006
Rätt ofta när jag berättar att jag, förutom engelsklärare, ska bli lärare i svenska så säger folk något i stil med att "ja, det är många som tycker att jag borde bli det med, jag är ju en sån språkpolis". Språkpoliser är nästan alltid synonymt med människor som gärna påpekar folks språkliga (oftast grammatiska) brister, helt enkelt för att de inte kan låta bli. Denna icke-kontrollerbara impuls att rätta andra människors språkliga fadäser misstas väldigt ofta för att vara ett bevis för att man har en fallenhet för pedagogik. Själv skulle jag vilja påstå att folk som definierar sig själva som språkpoliser (eller som stolt låter andra proklamera det åt dem) bör hålla sig så långt ifrån svenskläraryrket som möjligt av följande anledningar:

- Skolämnet "svenska" innefattar inte bara grammatik, utan även områden som litteraturhistoria och läsförståelse. Att tro att en kärlek för grammatisk korrekthet kvalificerar en person att undervisa i något annat än grammatik är skevt.
- Att påpeka andra människors brister, då dessa brister inte hindrar syftet för den handling dessa människor utför, har inga som helst pedagogiska poänger. Det kan tvärtom fungera avskräckande.
- Text handlar om kommunikation, att förmedla något till läsaren. Om jag som skapare av text lyckas förmedla min åsikt, eller informationen jag ville delge, till dej som läsare av text så är uppdraget slutfört. Om jag som skapare av text har större ambitioner än att bara informera eller propagera så är texten med största sannolikhet någorlunda skönlitterär eller rentutav poetisk, och i skönlitteratur som i poesi bör en författare inte begränsas av petitesser som grammatik (se Jonas Hassen Khemiri) eller ens ordval (se 'Jabberwocky' av Lewis Carroll), då dessa genrer för det mesta har som mål att förmedla känslor eller bilder.
- Självklart är det okej att skriva "dom", "mej" eller "dej". Det känns så jävla meningslöst att hala fram gamla dammiga argument om att det minsann är hemskt att skriftspråket går mer mot talspråket, då det är en utveckling som alltid förekommit. Vi skriver inte "djefla" längre, vi skriver "jävla". Fan, get with the program era himla stofiler. Det finns inga anledningar till varför talspråk och skriftspråk ska vara i varsin ände av språkanvändarskalan, och om det oroar er fasligt så kan ni ju alltid finna tröst i att skriftspråk (även om orden stavas ungefär som de uttalas) alltid kommer att vara mer uppstyltat än talspråk med tanke på att talspråk så gott som alltid är väldigt fragmenterat och kompletteras med kroppspråk.

Att kunna läsa en blankett eller ett informationsblad och förstå texten på den. Att kunna läsa så bra att man kan tillgodogöra sig litteratur om man så önskar. Att kunna författa olika sorters texter, och se skillnaden på olika sorters texter. Att ha grundläggande grammatiska kunskaper, ett fundament, så att ytterligare språk blir lättare att lära. Språklig medvetenhet. Att känna till, och bekanta sig med, olika litterära genrer och förstå skillnaden mellan dem. Att känna till, och bekanta sig med, författare som ofta refereras till av omvärlden, eller som har ett "konstnärligt" värde som gör det viktigt att känna till dem. Lust att lära. Trygghet i klassrummet. Akademiskt självförtroende. Det är viktigt. Det skapar man inte genom att vara språkpolis.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska också bli svensklärare. Det där var huvudet på spiken!

Johanna sa...

Melinda: Skönt att höra! Fram för fler vettiga (språk)lärare.

Anonym sa...

Jag tror att du blir en superduktig lärare!

För några dagar sen var det en kund på jobbet som ville låna en tång. Eller två tångar. Jag KUNDE verkligen inte hålla tillbaks det och "tänger" bara flög ur mig. Jag skiter egentligen i om folk "säger fel" jag vet ju såklart vad han menade med tångar. Men jag menar ju inget illa! Fast det är lite besserwisservarning på det...

Anonym sa...

Kom precis på en till "rättning". Kompisen och jag skulle handla mat på ica och hon började prata om "halvfärdig mat" då jag häver ur mig "aaah halvfabrikat?"

jag kanske borde få en stöt varje gång jag gör sådär, så att jag lär mig nån gång...

Johanna sa...

Anna: Haha, nej men jag förstår dej. Jag gör ju samma sak ibland. Men man kan ju alltid göra det på smidiga sätt, typ:

"Får jag låna två tångar?"
"Ja, vänta ska jag kolla om vi har så många tänger inne."

Men i halvfabrikatsdialogen så handlade det väl mer om någon sorts förhandling. Typ, vad menar du? Jaha, halvfabrikat! Då känner sej inte kompisen dum + att om hon inte visste att det hette halvfabrikat så vet hon det nu!

Alltså jag tycker att man får rätta folk om det känns befogat, men man ska passa sej för när man gör det bara för sakens skull liksom.

Anonym sa...

Jo, men grejen är att det nästan alltid blir "bara för sakens skull". Det liksom skär sig i den lilla estetiska (om man nu kan använda estetik när man pratar om språk...) biten av min hjärna när jag hör någon som "säger fel" eller inte (enligt min mening) "hittar rätt ord". Självklart visste jag vad hon menade med halvfärdig mat, det är ju samma sak som halvfabrikat liksom. Får försöka lära hantera impulsen bara :)

Hanna Gustafsson sa...

Kunde inte hålla med mer! Har också läst Svenska och Engelska och får därför ofta frågan vad någonting "skall" heta. Om de menar i tal brukar jag försöka pränta in att det helt enkelt heter det som de flesta säger. Folk brukar inte tycka att det är något bra svar. Oh well.

Anonym sa...

Det enda man lyckas med att rätta folk är att få dem att hålla käften. I bästa fall slutar de berätta saker för "rättaren" eller så börjar de tala mindre. Messerschmidts undanbedes i läraryrket.

Anonym sa...

Messerschmidts? Besserwisser heter det.

Johanna sa...

Anna: Jag tror på dej, du kan klara det! (jag kan flyga, jag är inte rädd)

Sleepless: Jadu, jag brukar svara samma sak och nej, det brukar inte vara så jättepoppis.

Kaptenen: Men precis.

Axel: Hahaha! (hoppas jag)

Anonym sa...

Johanna! Uppfriskande blogg. Hittade hit tack vare Städtanta. Om jag skulle vara sju igen och sitta där i skolbänken så skulle jag nog tyckt att det var bra om du hade varit min svenskalärare. Själv bedriver jag krig mot särskrivning. Ha det!

Johanna sa...

Gurun: Tackar så mycket. Särskrivning bör man föra ett krig mot, får jag nog lov att säga. Där uppkommer ju gärna missförstånd, som vi alla vet.

Anonym sa...

Jag känner mig f.ö. så snäll idag att jag länkar till din blogg från min. Om sen nån av alla tre som läser min blogg orkar att floppa över hit är det ju bara en bonus.
PS. Jag har jobbat som svensk lärare i hög stadiet i en jätte vanlig skola i mellan Sverige ett tag. DS.

Anonym sa...

tänk om man skulle påpeka allt som förskolebarn sa fel, dom skulle ju aldrig våga öppna käften igen!

Anonym sa...

alltså, hear hear! får också höra samma skit. att undervisa i svenska innebär ju att INTE vara språkpolis! synd att majoriteten av tanterna som håller i svenskundervisningen verkar älska att sadistiskt påpeka oväsentliga grammatiska fel. snacka om att döda de stackars ungdomarnas kreativitet. nej, fram för en ny frisk generation svensklärare... puss