måndag, juni 26, 2006

Alltså HATET!

måndag, juni 26, 2006
Får en faktura med posten. Stockholmshem vill ha 2625 kronor av mej, eftersom jag inte flyttstädat tillräckligt noga. Tydligen var utrymmena hall, kök, badrum och sep. WC inte tillräckligt välstädade, vilket på något sätt kan vara all good om det inte vore för det faktum att 3 personer ägnade en vecka åt att skrubba, gno och torka samtliga ytor i dessa rum. Att flyttstädningsbesiktningen sedan är gjord nästan en vecka efter att vi flyttat och att det tagit en städfirma TIO TIMMAR att städa det som vi ägnat en vecka åt att städa gör inte det hela mindre sjukt. Tilläggas bör att jag, samma dag som flytten, torkade av alla lister och ytor ytterligare en gång, med motiveringen att jag ville ta det säkra före det osäkra och slippa bli debiterad för städning. Jag fick fakturan idag, över en månad efter att den s.k besiktningen ägt rum. Just s.k besiktningen då kvinnan som utförde den fick ett upprört samtal angående den idag. Samtalet löd ungefär:

Delaktig I Städningen: "Men alltså, vad var det som var skitigt i dessa utrymmen?"
BesiktningsKvinna: "Ja, nu kommer ju inte jag ihåg precis, men intrycket var att det var allmänt skitigt."
D.I.S: "Du inser att lägenheten var sliten, och inte renoverad på 15 år..? Köksluckorna är t.ex missfärgade, likaså den vita väggen under det lilla fönstret i köket."
BK: "Jag ser minsann skillnad på skitigt och slitet."
D.I.S: "Men vad var det då som var skitigt?"
BK: "Ja, det var ju lite svårt att se eftersom deras möbler och kartonger stog i vägen."
D.I.S: "Vi var tre vuxna personer som ägnade en vecka åt att städa den här lägenheten, du inser att det här är en sjuk förolämpning när du inte ens kan säga vad det var vi glömt att städa?"
B.K: "Ja, men tillexempel var det kanske någon kökslucka som hade några fläckar.."
D.I.S: "Mm, nu tvekar jag visserligen på att så var fallet, men OM det var så, så tar man en trasa och torkar av den luckan då, man anställer inte en städfirma att städa i tio timmar och debiterar oss 2600 spänn. Vi torkade av kökskaklet, kylskåpsdörren och balkongdörren eftersom de var lite skitiga, det är ingen stor grej liksom."
B.K: "Ja, med mindre grejer så brukar man ju komma överens om något då snarare kanske.."
D.I.S: "Ja, precis, och vi har inte hört av de nya hyresgästerna sedan dess, utan hux flux ska vi betala 2600 spänn. Känns det troligt att man har 2600 spänn över en månad när man är student?"

Alltså nu fattar jag varför kärringen vi bytte med verkade så konstig när hon var här och hämtade ett par glömda stövlar. Det var alltså efter de ringt Stockholmshem, och de visste att vi skulle bli debiterade med 2625 fucking jävla kuk-kronor OCH HON SA INGENTING.

HatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatet
HatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatet
HatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatet
HatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatet
HatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatet
HatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatet
HatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatetHatet

Vad man lär sig av detta är naturligtvis att ALLTID fotografera hela jävla lägenhetsjäveln efter att man städat, innan de nya jävla IDIOTERNA flyttat in. Vilket vi naturligtvis inte gjorde. En annan läxa att lära sig är att undvika Stockholmshem i så stor grad som möjligt då dom är ena jävla KLÅPARE.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Överklaga överklaga och VÄGRA. Sådär kan man faen inte göra! Man borde ÅTMINSTONE få chans att rätta till eventuell "smuts" själv innan städfirman kallas in. Undrar om du inte kan vända dig nånstan? Till hyresnämnden? Åhjagblirsåarg!!

Anonym sa...

Eh...man kan väl ändå inte göra en städbesiktning efter att den nya hyresgästen flyttat in? Det där låter skitjobbigt. Överklaga.

Översättarhelena sa...

Ring hyresgästföreningen. Jag tror ärligt talat inte att du ska behöva betala den räkningen. Hon säger ju själv att det var svårt att se hur rent det var eftersom den nya hyresgästens flyttkartonger stod i vägen. De chansade på att du skulle vara snäll och betala, helt enkelt.

dinajel sa...

Ja, det där låter skitmysko. Dom kan väl inte utföra en besiktning när den nya hyresgästens kartonger och skit redan är på plats?! Då är det ju försent. Då är det kanske den NYA hyresgästen som skitat ner.

Gör såhär: Bestrid fakturan SKRIFTLIGEN. Då kan dom inte skicka kronofogden på dej. Det finns säkert exempel på hur man skriver såna bestridningar på nätet nånstans.

dinajel sa...

Här hittade jag ett bra exempel:

Förslag på brev, när du vill bestrida felaktig räkning:

Ort,datum
Till Företaget namn, adress
Felaktig räkning/faktura med nummer ....... Fakturans datum ....... med belopp ....... kr.
Jag bestrider räkningen jag fick från er för två dagar sedan. Jag bestrider att betala ........ kr, resterande ........ kr betalar jag före förfallodag (eller jag bestrider hela beloppet). Jag anser räkningen felaktig därför att (berätta utförligt varför).
Hälsningar
Namn, adress, telefon.

Like A Bad Girl Should sa...

Men de kan inte veta att det inte är de nya hyresgästerna som skitat ner när de gör städbesiktningen en vecka efter att ni städat och en flytt pågått! Det är helt sjukt! Du måste överklaga! Kontakta hyresgästföreningen.

Johanna sa...

Åh ni är såna ÄLSKLINGAR. Jag och min numera asförbannade farmor är på hugget, här ska inga jävla 2625 kronor betalas. STOCKHOLMSHEM HAR SATT SIN SISTA POTATIS. Arggrhrgr.

Grus sa...

Stockholmshem suger enormt. Jag KRÄVER numera att personligen få vara med på plats när besiktningen utförs och har sagt till alla jag känner att göra samma sak. Plötsligt har ingen haft ett enda klagomål...

dinajel sa...

det är bra, johanna! på dom bara! :D

eff sa...

Git'em grrl!

Like A Bad Girl Should sa...

Ring även de nya hyresgästerna och fråga vad fan deras deal är. Så er lägenhet var väldigt sliten, vad FAN kallar man då deras? Herregud, väggarna med gigantiska skruvhål i, det kackiga målarjobbet i köket, för att inte tala om VÄGGEN SOM FATTAS I KÖKET. Ehrm?
/L.

Anonym sa...

hyresvärdar ska DÖÖÖÖÖÖ!