fredag, juni 16, 2006

Aladåb?

fredag, juni 16, 2006
Dagens översättning:

Han säger:"I'm getting us in to the Victoria's Secrets halloween party.."
Texten lyder: "Jag ska fixa in oss på Victorias hemliga halloweenfest.."

Påväg till minilivs gick jag förbi en anslagstavla. Måste läsa alla handskrivna lappar på anslagstavlor. Där fanns en liten lapp där någon ville sälja, and I quote, "en gammal aladåbform". För 300 riksdaler! Nu kanske det är så att jag inte förstår storheten i varken aladåber eller formen man gör aladåb i, men vill man verkligen betala 300 spänn för någons gamla aladåbform? Och känns inte hela kedjan: "hmm jag är på promenad oj en anslagstavla nämen titta en gammal aladåbform till salu för bara 300 kronor nej nu måste jag riva en lapp och ringa och kolla om aladåbformen finns kvar hoppas", rätt osannolik? Eller är jag ovanligt negativ nu?

4 kommentarer:

Like A Bad Girl Should sa...

A) jag såg också det programmet och reagerade likadant!
B)K har hotat med att höra aladåb till midsommar, men sedan började jag och A larva oss och föreslå saker som grillad kyckling-aladåb. Så nu har nog världens bästa bordsdekoration frusit inne!

eff sa...

Jag hatarhatarhatar dåliga översättningar. Discovery är bitvis horribelt, kan hitta tio felöversättningar i ett halvtimmesprogram. Helt sjukt. Borde försöka bli programöversättare egentligen. När de frågar om erfarenhet hänvisar jag bara till soff-rättning av program och en förmåga att inte suga lika hårt. Borde fan räcka.

Just översättningar där det är helt tydligt att det är noll research bakom är värst. Där man liksom ser att om de hade lagt en halvminut på att Googla en viss sak hade det kunnat bli rätt och inte skrattretande tokfel. Det är värst. Då blir jag sur på riktigt.

dinajel sa...

Min favoritfelöversättning (som man ser nästan dagligen på teve och i diverse tidningar av typen DN, Aftonbladdret, Expressen, osv.) är kattfisk. Av nån anledning tror översättare att "catfish" heter kattfisk på svenska. Man ser klart och tydligt på programmet att det är en MAL. Jag tror dom flesta känner till MALAR, men vafan är kattfisk?

Ja, se där. Det är en av mina pet peeves det.

Det känns som att jag kanske borde skriva egna blogginlägg istället för att bara skriva kommentarer i DIN blogg, haha. :)

SixesAndSevens sa...

Vad e en aladåb?