tisdag, juni 20, 2006

Gubbrocks-VM.

tisdag, juni 20, 2006
Nu såhär i VM-tider är det ett jävla debatterande om VM-låtar. Man skulle kunna sammanfatta debatten såhär: Alla hatar Ledin, alla älskar New Orders "World in motion". Jag förstår att den senare låten framstår som rena rama Stravinskij-kompositionen i jämförelse med den vidriga, re-mixade "Vi är på gång", men det är något med fotbolls-VM som gör folk helt dumma i huvudet. Människor som i vanliga fall är extremt selektiva i sin musik-konsumtion går mental bärsärk och hävdar att "World in motion" skulle vara ett mindre mästerverk, och i samma veva hyllas inte sällan även Lightning Seeds "Fotball's coming home".

Allvarligt talat.

"World in motion" är den kackigaste ursäkt till låt New Order någonsin släppt på skiva. Bara för att den är bättre än "Vi är på gång", och Staffans Hellstrands himla "wöööh-wöööh-WÖÖÖH-go gula-go go blåa"-låt för den delen, så betyder inte det att den är bra. Det är snarare ett bevis på hur förjävliga Ledins och Hellstrands alster är.

Kan det vara så att folks toleransnivå för skitmusik blir extremt hög såfort den handlar om fotboll? Jag känner mej fullt övertygad om att sport och musik inte hör ihop på något sätt (om inte sporten utövas till musik) och det bekräftas varje gång jag måste genomlida musikvalen mellan halvlekar och perioder och allt vad det är. Jag tror att musik som handlar om fotboll haussas av indiekillar och gubbrockgubbar, där den gemensamma nämnaren självklart är att de tycker sig ha ensamrätt på att kunna musik. Allt enligt devisen att vuxna män som gör saker tillsammans (kickar boll, grinar till andra gubbars texter om tjejer som heter 'kajsa', 'katarina' eller 'elin', spelar skivor på lokal, osv) alltid sentimentalt stämplas som fyllt av "kärlek", "svett" och "glädje". Med det resonemanget måste helt enkelt kombinationen av gammalt creddigt favoritband som man gärna spelar på lokal och som sjunger om en sport indiekillarna och gubbrockgubbarna gillar vara bra.

Det hela känns så jävla...kukigt. Urk.

11 kommentarer:

Like A Bad Girl Should sa...

nej, sport och musik går faktiskt inte ens ihop när sporten utövas till musik. betänk alla pinsamma låtval på friskis och svettis. Betänk hur ett friskispass skulle kunna dra ner den mesta favvolåten i pinsamhetssmutsen. . Sport + musik = nej.

Johanna sa...

Jo men dans och gymnastik (och vattenbalett?) använder ju musik, det hör ju ihop med sporten. Alltså den skulle bli något meningslös utan musik.

Grus sa...

Jag tror också att det är just fotbollen som är boven i dramat, den skapar ju helt klart überdålig smak runt om hela liksom. Funderar lite till och kommer på tanken att det kanske är lagsporter som manar fram den dåliga smaken? Jag menar om vi nu ska snacka dåliga låtar, vad sägs om hockey-versionerna... Det kanske är dom här sporterna med masspsykostendenser som manar fram något... smaklöst. Typ.

Och när vi ändå är inne på ämnet sport och dålig smak:
Varför är det omöjligt att göra en bra reklamfilm om en sportstjärna ska medverka? Finns det något branschkrav jag inte känner till som säger att då bara måste den suga?

Johanna sa...

Ja, lagsport i kombination med folklighet (aka masspsykos) och musik = förjävligt.

Jag tror att det finns någon sorts förhoppning om att någon som är duktig på något och syns mycket i media helt enkelt måste vara bra på att synas i andra mediasammanhang också. Typ Kajsa Bergqvist är ju skitduktig, skitsnygg och verkar vettig, då gör man misstaget att tro att hon kan vara trovärdig när hon är med i tuggummireklam. Och visst, hon ser ju snygg ut när hon tuggar - men hon är ju ingen SKÅDIS bara för att hon är snygg i tv. Alltså sportstjärnor är ju bra på sport, inte på att leverera trovärdiga one-liners som gör att man vill kubba till ICA och köpa gröt.

eff sa...

Anders Svensson i ICA-reklamen. Vad säger han, sex ord? Inget av dem känns trovärdigt. Skrattade nästan på mig första gången jag såg den reklamfilmen.

Shaquille O'Neal har ju gjort kometkarriär (ehm) som både skådis och rappare. Över lag tror jag snarare att det är svenska sportmänniskor som ofta är dåliga som just skådisar i reklamfilmer. Titta på USA, där kan du skicka ut vilken jäkla quarterback som helst på Lettermans show och de skämtar, jävlas tillbaka och garvar åt sig själva allt som oftast. Tänk dig Karolina Klüft i samma situation. Stel, formell och världsförbättrande from.

Vad gäller VM-låtar har jag fastnat för The Charades fina poplåt Dressed In Yellow And Blue. Utan VM hade det fortfarande varit en trevlig poplåt. Jag tycker för övrigt att Leonard Cohen borde skriva nästa officiella VM-låt. Sävlig takt och text om allt annat än fotboll, fast allt blir ändå en komplex allegori om man dekonstruerar den och bredspacklar lite.

dinajel sa...

hallå? global fussball OK?" glöm inte global fussball OK! nu har jag iofs inte hört den upphottade version '06, men den förra var ju kalasbra!

"Wie spielen, wie sjungen, wie sparken der boll (fussball total)/
Wie hållen der bollen, stramjer kontroll (Schweden pokal)/
Nigeria sehr gut, England sehr besser (vinn der pokal)/
Argentina sehr super, but wess int der best"

Johanna sa...

Eff: Men det är ju just det jag menar! En bra VM-låt måste vara bra även om den inte berör VM. Låten kan ju handla om sport eller whatever men melodin liksom, hallååååååå den måste ju finnas där! Vilket den alltså inte gör i World in motion. Lätt Leonard Cohen till nästa VM. Kan man starta någon sorts namninsamling tror du?

Dinajel: GLobal Fussball Ok är omöjlig att glömma, måste älska Tyskarna från Lund!! Getings und bajs, getings und bajs, getings und baaajs..

Szofia Jakobsson sa...

Det är sjukt mycket kuk i fotboll. Jag undrar om någon någonsin tänkt på att ge en kvinna uppdraget att göra en låt till landslaget för något mästerskap? Jag tänkte typ, Nanne Grönwall?

Fast jag måste erkänna att jag gillar Hellstrands X-plodera, och Galenskaparnas Cio ciao Italia. Men Ledin, där går gränsen.

eff sa...

Hello Saferide skulle lätt kunna skriva en låt med bra och fiffig text och VM-anknytning. Nu när jag tänker på det är jag lite besviken att hon inte har gjort det.

Leila K skulle också kunna vara en idé, jävligt hårt och mycket fart i låtjäveln och svordomar och förargelseväckande beteende.

Annars är väl tankegången herr-VM -> herr-artist.

Namninsamling för Cohensk VM-låt. Borde vi nästan starta, ja. Skulle bli briljant och nästan ingen skulle kunna nynna med eller ens förstå vad fan han egentligen menar. Smokestacks and rusty cars and leather in a sphere.

dinajel sa...

gud vad jag älskar youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=2g0SG3KTQKA&search=born%20to%20be%20alive

dinajel sa...

den här var ju helt sjuuuk! :D
är det typ gimpmasker dom har på sig?

http://www.youtube.com/watch?v=O4qzAqqdmSw&search=cerrone