fredag, december 15, 2006

Sockergrynet.

fredag, december 15, 2006
När jag var liten var Grynet Molvig den vackraste kvinnan jag visste. Hon bländade mej med sin skönhet i Folk och rövare i Kamomilla stad och jag kunde inte slita ögonen ifrån hennes mörkbruna ögon och honungsgula hår. Hon var den vackraste jag visste. Jag såg tillochmed Mannen som slutade röka vid åtta års ålder bara för hennes skull. Där var hon ännu finare.

Och nu, en sisådär tio år efter att de skiljt sig, får jag reda på att hon varit gift med Noppe. Noppe! Lewenhaupt! Jättelänge! Noppe! NOPPE LEWENHAUPT! Och jag visste inget!

Det känns som om någon sodomerat min barndoms gudinna. Värre än när man fick reda på att tomten inte fanns. Mycket, mycket värre. Mår lite illa.

5 kommentarer:

Like A Bad Girl Should sa...

åh darling. jag vet. men nu när jag ser hur du reagerar är jag glad att jag aldrig råkade föra det på tal...
/L.

Anonym sa...

oh my. men vad gör hon idag?

Urologen sa...

Men ... hur kunde du ha missat det? Det var väl MER än allmänbildning, det var ju nästan påtvingad kunskap på den tiden då det begav sig.

Jag kände mig lite urlakad av att få veta att dom skiljt sig dock...

Johanna sa...

Liza: Det kanske är så att jag någongång vetat detta, när jag som ung Grynet-älskare bläddrade i Svensk Damtidning, men isådanafall har min hjärna ägnat sig åt en väldigt intensiv förtränging av detta.

Victor: Hon är med i Sweet Charity tror jag. Med Nanne.

Max: Som sagt, det enda jag kan försvara mej med är att jag var liten. Lågstadieålder! Då hade man inte så bra koll på Noppe och gänget. Och ingen i familjen eller släkten läste rätt sorts tidningar, och inga av mina kompisar gillade Grynet, så jag var ju utlämnad som du förstår.

Anonym sa...

Hate to break it to you men: sannolikt ÄR det nog så att din barndoms hjältinna blivit sodomiserad av Noppe. I am so so sorry...