torsdag, mars 12, 2009

Jo förresten.

torsdag, mars 12, 2009
Vet ni, en av mina nior som har IG i svenska, hon skrev VG på läsförståelsen i nationella provet. VG! Jag blev så stolt när jag rättade, ni anar inte. Hon är inte dålig på svenska eller korkad på något sätt. Däremot är det en vital del av hennes image som väldigt snygg högstadietjej att bara fnittra när hennes klasskamrater kallar henne för bimbo. Hon är ett sådant textboksexempel på frasen "självuppfyllande profetia" och på hela klyschan om tjejen som inte tillåts/tillåter sig själv att vara både het och pluggis.

Jag har peppat henne som en dåre och ba "skärp dig, jag vet att du kan. Du har chans på G i svenska så sumpa inte den här terminen nu", och hon har svalt med hull och hår och jobbat häcken av sig på alla lektioner. Så skriver hon VG och det är dags för eleverna att komma ut till mig en och en i korridoren och få reda på sitt resultat. Hon är dönervös och när hon kommer ut till mig ser hon ut som om hon ska spy och så säger hon:

-"Alltså bara säg, klarade jag G?"
-"Hm. Kändes det som om du klarade G?"
-"Jag vet inte. Nej. Inte egentligen. Men jag hoppas", säger hon och tittar på mig med ledsna hundvalpsögon.
-"Okej. Då kan jag berätta att du fick ett klockrent VG", svarar jag och väntar på reaktion.

Sedan infann sig ett äkta [cue epic music]-moment och hon började nästan gråta och sen flög hon på mig och bara kramade och kramade.

Ba okej hej I love my job.

13 kommentarer:

Sleepless sa...

AWWWW! Bästa jag läst idag!

Betsy sa...

Du får mig att vilja bli lärare. Och jag som alltid har sett läraryrket som ett straff.

Jenky sa...

Gud så rart! bra jobbat - bägge två! :)

pang sa...

Well done!!!

(sa hon som under ett extremt tillfälligt gästspel som högstadielärare fantiserat om att kasta kniv så att det "swishar" runt öronen på dom)

...så inte mitt kall.....

Helena sa...

*grinfezt*

Virvla sa...

*snyft* *hick*
hoppas det är hon som ska baka!!

Victor sa...

alltså *SOB*!

Marre sa...

Ok biatch. Fram med stolen. blonda kalufsen och svarta skinnjackan! :D

Lisa sa...

Aaaa, vad fint! Det är ju så man börjar lipa.

Liza sa...

FRAM MED RÖDA LÄPPSTIFTET! =)

Ebba sa...

Kan min son få börja i din klass??

Emil sa...

Heja! Här är mer i samma anda, fast med New Orleans och Lil' Jon som fond: http://www.oxfordamericanmag.com/content.cfm?ArticleID=390

Skraphogen sa...

Alltså *buhu*! Bästa artikeln ever. Kanske ska använda den i engelskan med mina åttor? Heh.