måndag, mars 30, 2009

Han är både stark och kan bugga!

måndag, mars 30, 2009
Jo jag blir faktiskt lite upprörd över resultatet i Let's Dance. Och då bryr jag mig ändå inte särskilt mycket om Let's Dance, det ska erkännas.

Jag har ingenting emot världens starkaste man (som han hela tiden kallas, som om vi tittare för en sekund skulle glömma att den tre meter långa och 150 kg tunga mannen är något annat än just det). Det är ju jättekul att han fick släppa lös och vara lite "fjollig" (his words, not mine) och lära sig bugga till frugans stora glädje. Toppen!

Men känns det inte väldigt typiskt alla Ringa-In-Och-Rösta-program att just han vinner? Är det inte samma krafter som ligger bakom den här vinsten som när till exempel Paul Potts framröstades till vinnare av brittiska Talang? Jag har skrivit om det förut, och jag har svårt att se någon annan förklaring. Folk gillar att världens starkaste man lär sig att dansa, för det är inget han förväntas kunna. Då röstar man hellre på det än på Laila Bagge, för att hon kan lära sig att dansa kommer inte som en överraskning för någon. Snygga tjejer ska kunna dansa, så är det ju bara. Jag är knappast först i världen att kommentera publikens toleransnivå för de kvinnliga deltagarnas danskunskaper jämfört med den för de manligas dito, så vi behöver kanske inte gå närmare in på det va?

John kommenterade i inlägget under att humor och självdistansen hos Magnus självklart prioriterades före Lailas pretentiösa inställning, men för mig är det en självklarhet att man röstar på den bäste dansaren i en danstävling. Jag fattar att folk säkert röstar på den person de gillar bäst, snarare än vem som har skarpast tåteknik - men liksom allvarligt talat. Hade man gillat Magnus så jävla mycket om han inte hade varit en skitstor snubbe som helt plötsligt ska trippa runt i trikåer på högklackade dansskor till alla tittares skadeglada förtjusning? Det är ju fördomarna som omger hans deltagande som utgör förutsättningarna för hans vinst. Han behöver inte kunna dansa bra för att vinna en danstävling, han behöver bara spela på sin storlek och gå fram och tillbaka över dansgolvet och kicka fram och tillbaka, till höger och vänster och hoppsa i takt till musiken. Och hemma sitter vi allihopa och tindrar och tycker att är det inte fantaaaastiskt att han som är så stoooor kan hoppsa sådär i takt till musiken? Det är lite Anna Book-syndromet. Det var ju ingen som i diskussioner sa att "åh vad hon är duktig", utan det var alltid "åh vad hon är duktig - hon som är så stor". Liksom doh! Ja, tjockisar kan dansa. Ja, det är möjligt att lyfta en bil och lära sig att dansa tango. Och nej, jag tycker inte att ett skojigt Baloo-nummer och en hyfsad bugg är skäl nog för en vinst i Let's Dance.

3 kommentarer:

john sa...

Jag vet inget om dans, men jag vet vad jag gillar!

Skämt åsido. Är verkligen Let's Dance att betrakta som en renodlad danstävling och inte en folklig uppvisning i lördagsspektakel kryddat med ett tävlingsinslag och igenkänning?
Stelbenta dansare i form av Peppe Eng, Kurt (Den goe Göteborgaren som jag inte kommer ihåg riktigt eller fullständigt artistnamn på) och Elisabeth Höglund har ju i kraft av folklighet kommit omotiverat långt i samtliga säsonger.
Danstävling på TV associerar jag mer med So you think you can dance etc än TV 4s fredagsnöje med hela folket.
Ett festligt Baloo-nummer är precis vad jag, och uppenbarligen folket, vill ha ett glas in på boxen.

/john

Anna sa...

Jag är mer fascinerad över hur många som har upptäckt honom NU, efter att ha varit med i ett fjolligt ddansprogram och lite halvt lärt sig bugga.

Var var alla de här människorna när han blev världens starkaste man? när han tog 270 kilo i bänkpress? den meriten väger mycket tyngre för mig, än att han nu firas som danskung....

märkligt fenomen...

Niklas sa...

Det är ju inte så att han är extraordinärt bra för att vara sådär stor heller, tar man bort det faktum att han är jävligt stor så kan han ju inte dansa över huvudtaget ändå. Vilken jättebamsing till björn som helst hade kunnat lära sig det där med lika mycket träning som han fått. Och vad är det egentligen, som sagt, han har tränat på? Att hoppa runt i takt till musiken på ett fruktansvärt osmidigt och nästan obehagligt sätt? Bra jobbat, du lyckades.