onsdag, november 28, 2007

Boring Bones.

onsdag, november 28, 2007
Av någon för mig okänd anledning hamnar jag varje kväll framför Bones på trean. Det är verkligen inte en särskilt bra serie. Inte lika trist som Navy CIS, som verkligen ger mig tråkighetseksem, men verkligen inte intressant. Hon Bones, vad hon nu heter i serien, ja ja, Zooey Deschanels syrra iallafall, hon är liksom varken sympatisk eller intressant. Sedan har hon och David Boreanaz verkligen noll on-screen chemistry. De enda måttligt intressanta karaktärerna är labbnörden med krullet och kanske också labbnörden som han är kär i. Och igår så handlade avsnittet om hur Bones och krulliga labbnörden blev levande begravda. Hallå CSI-avsnittet som regisserades av Tarantino? Det finns liksom inget originellt, och det o-originella har ingen själ som gör det lätt att tycka om ändå.

Och ändå kollar jag varje kväll. Det är helt klart i brist på annat.

11 kommentarer:

johanna sa...

men bones! me loves! jag började slötitta precis som du, men nu är jag hooked. så akta dig om du inte vill utveckla ett grovt beroende...
men orginella är de ju inte, jag menar HALLÅ kvällens avsnitt? jag väntade hela tiden på att de skulle nämna blair witch project, men nej det hände aldrig. konstigt.

eff sa...

Jag gillar faktiskt just Bones litegrann. Hon Bones är ju inte tänkt att vara speciellt sympatisk, det är omkastat i viss mån mellan Bones och Booth. I ett avsnitt snackar Booth kärlek medan Bones inte fattar nåt och torrt häver ur sig antropologiska grejer. Jämfört med serier där männen är hårda och raka och kvinnorna står för känslor känns det ändå lite småvettigt.

Men jag ogillar hon som krullet är förtjust i. Hon är en rätt dålig skådisa tycker jag, och pratar på ett muppigt sätt, precis som nån sagt "mycket empati i rösten, hon har hög EQ, IQ, och är eftertänksam" åt henne, och allt det tolkat genom undermåligt överspel. Det enda bra med henne är att hennes farsa spelas av Billy Gibbons från ZZ Top.

Men visst, den är formulaisk, 75% tekniknördigt undersökande, 20% action och så gärna 5% eftertänksam all-american-gullig slutkläm.

NCIS brukar jag också titta på. Det formligen skriker "Paid for by the US Navy" om den, intressant att se hur just lojalitet och hela armégrejen är hårt invävd i allt.
I de senare säsongerna gillar jag hon som spelar den från Mossad utlånade agenten Ziva David. Kanske mest för att jag finner tjejer som lätt kan knyckla ihop den biffigaste snubbe rätt heta. Men återigen, för att vara en amerikansk serie är en sån karaktär i viss mån ändå rätt ovanlig.

Eller så letar jag bara godtagbara ursäkter för att titta på skiten.

Har du sett Dead Like Me?

Johanna sa...

Men människor, vadan denna entusiasm för Bones? Haha!

Dock, Johanna, jag känner att det är lite det som håller på att hända. Det håller på att förvandlas till min kvällstitt, och det är lite jobbigt för jag kommer att behöva fixen samtidigt som den verkligen irriterar mig. Och ja! Blair Witch-grejen var ju så sjuk! Både film och häxa och allt.

Eff, nej men visst, jag håller med om att det är en intressant faktor när det gäller karaktären Bones. Men samtidigt blir hon ju så platt! Hon är liksom "bara" inte som andra, alltså hon definieras på något sätt utifrän vad hon -inte- är. Och så tycker jag att det är jobbigt att hon och henne syrra låter så lika på rösten. Den där lite släpiga, hesa (och väldigt sexiga) rösten. Jag kan liksom bara tänka "Zooey Deschanels syrra" när jag ser henne.

Däremot hade jag helt missat ZZ Top-referensen. Haha!

Har inte sett DLM, men ville se den när den var ny och färsk men det blidde liksom aldrig så. You like?

eff sa...

Jao, karaktären Bones har skruvats för hårt åt det hållet, helt klart. Tycker dock det blir bättre i senare säsonger, nu i trean är hon ganska mänsklig och visar känslor. (Det blir så ofta hårda stereotyper i serier som sänds över marknätet i USA på NBC/CBS/ABC).

DLM är rätt bra, faktiskt. Ellen Muth spelar uttråkad college drop-out så sjukt bra i piloten att jag fnissade okontrollerbart. Och Mandy Patinkin är ju alltid bra. Vad jag läst så stack seriens skapare efter typ 4 avsnitt på grund av "creative differences" och säsong 2 är enligt Weird Science-Kjell rena skräpet. Men se åtminstone piloten, den är grym. Har sett 3 avsn.

Anonym sa...

men en grej - böckerna är rätt bra, men där är bones frånskild, medelålders och har alkoholproblem. jag kan inte smälta hur de kör snygg tjej men lite freak som ersättning. trodde länge att författaren måste vara grymt sur på serien, men såg sen att hon producerat eller så. sellout.

johanna sa...

mitt största problem med bones var att jag i början inte kunde sluta fundera över hur det känns för david boreanaz att knata omkring ute i solskenet... plus att han är ganska kackig som skådis.

men DLM har jag sett båda säsongerna av & rekommenderar! i alla fall första, den andra minns jag egentligen inte så mycket av, vilket kanske säger en del om kvaliteten.

Johanna sa...

Eff: I see! Jag ska nog försöka kolla in den, med en förhoppning om att jag iallafall gillar hela första säsongen. Det känns bara så trist om det finns en andra säsong som inte är bra, snacka om blåst på konfekten.

Anonym: Men det är ju faktiskt helt sjukt. Det är trist när dom är fega, vaddå Tennyson fungerar ju asbra. Hon är också ensam, alkad och inte direkt purung.

Johanna: Ditt ord är min lag, ska försöka få tag i DLM. Och nej, någon vidare skådis är inte David Boreanaz. Och har han inte åldrats väldigt mycket väldigt fort? (jag tänker Buffy-Angel-Bones, i första Buffy ser han ut att vara typ 24 och nu typ 44)

Anonym sa...

hej! fattar inget om Bones men efter er lilla genomgång låter det intressant... DLM är i alla fall bra! som Six feet... fast inte lika gravallvarlig.. hehe

Johanna sa...

Anonym: Hehe, du får kolla in Bones, det går på trean typ varje vardagskväll, vid elva-tolvsnåret.

Om DLM påminner bara litelitelite om SFU så kollar jag mer än gärna! Gravallvarlig! Hahahaha!

James Kinn sa...

Nu har ni ju redan sagt allting i ämnet, och dessutom mycket mer initierat än jag någonsin kunnat dissikera (hepp!) vare sig Bones eller NCIS, MEN - jag måste också få säga att jag overkligt regelbundet råkar slå på tv:n när nåt av dessa program sänds.

Jag misstänker att det är det halvkackiga & lättsmälta som på nåt vis är det som lockar. Det kräver inte lika mycket engagemang som en überserie som t ex Six Feet Under. Så dags på kvällen som serierna går orkar jag inte bli allt för berörd, då vill jag bli underhållen och möjligtvis höja på ett ögonbryn.

Sen är jag okritiskt kär i labbråttan Abby i NCIS och den halvasiatiska (?) damen som Eff dissade ovan...

Hej förresten, hittade hit från en kommentar hos Eff. :)

Finns på http://www.andedrakt.nu

Anonym sa...

Meh. Scheisseblogger, där borde ju mitt nick dykt upp istället för mitt namn, tycker vän av ordning. Comley heter jag på Andedräkt. Hej hej.