måndag, januari 16, 2006

Some girls are bigger than others.

måndag, januari 16, 2006
Något som slår mej när jag tittar på Let's dance och läser alla djupsinniga artiklar om programmet i kvällstidningarna är det här med tjock och smal. Kanske framförallt det här med tjock. Kan någon vara snäll att förklara för mej varför tjocka människor alltid måste ursäkta sin kroppshydda? Jag menar inte att dom själva nödvändigtvis vill ursäkta sig, utan mer den där känslan av att allmänheten, via kvällsjournalistiken, vill veta varför man är sådär tjock och inte ser ut som tillexempel väder-Tone. Anna Book får ständigt förklara att hon är tjock pga en hormonsjukdom, och det skjuts ständigt in i artiklarna som skrivs om henne. Men skit i hennes hormonsjukdom! Skit i varför hon är tjock! Det har inget nyhetsvärde överhuvud taget! Vi vill veta andra saker, jag bryr mej väl inte om varför hon är tjock. Vi ser aldrig artiklar där väder-Tone känner sej tvungen att förklara varför hon är så smal. Jag tycker att Anna Book är jättesöt och ser skitsnygg ut i tv-rutan. Snälla människor, fatta att alla inte har som livsmål att kunna klämma sig i ett par snortajta stuprörsjeans. De flesta människor med ett någorlunda självständigt tänkande styrs inte blint av rådande skönhetsideal, utan förstår att uppskatta skönhet för vad det är - en subjektiv uppfattning som ständigt ändras.

Väder-Tones slanka ryggtavla ser naturligtvis fantastisk ut när hon sveper över golvet. Men när kameran filmar Anna Books mjukt rundade vader ser de givetvis precis lika fantastiska ut.

Smaken är som baken. Ibland stor, ibland liten, men alltid delad.

9 kommentarer:

Anonym sa...

jag har läst en artikel om att väder-Tone där hon säger att folk ofta påpekar att hon är väldigt smal.. Men jag förstår precis vad du menar. Och jag måste erkänna att när jag ser en väldigt stor människa så kan jag inte låta bli att undra "hur det kommer sig" liksom, och jag antar att tidningar/tv tar fasta på sånt för att folk funkar ungefär som jag...

Och Anna Book ser helt strålande ut!

Anonym sa...

Hear Hear, shit vad ratt du har, jag blir... forstummad i allt mitt medhall

Anonym sa...

Du är ett hopp yao! Och Anna är fan hothothot. och dessutom - vilket fotarbete!

Like A Bad Girl Should sa...

Men AMEN to that!

Lina sa...

Du har, givetvis, så jävla rätt. Att folk glatt utgår från att det naturligtvis måste finnas en anledning, eller helst en ursäkt, för att någon avviker från det rådande utseendemässiga idealet är så jävla tragiskt - och även OM det i vissa fall finns en anledning/ursäkt så är det givetvis något de och alla vi andra ska ta och skita i.

Och självklart är Anna het, minns bara hennes Sabrina-inspirerade badbilder från OKEJ under det glada åttiotalet...

Anonym sa...

Jag tycker det är olika. En del passar att vara "större" Anna Book är en av dem. En annan är min kompis S som är i Anna Book storlek men längre, hon får alltid mest ragg. På en del andra är övervikt mindre klädsamt. Jag tycker personligen tex att jag bara ser grov ut, inte sådär underbart mulligt kvinnlig. Kanske är lösningen inte att banta utan att äta ännu mer...

Anonym sa...

Ok jag vet att det är of topic men det käns som att bara du skulle veta detta - är det sant att Natascha är född på ibiza? I sånt fall jag menar come on det är det ballaste (hm) jag har hört, hon skulle if true kunna förkroppsliga en hel generation fylleknull etc etc. Hon skulle kunna li tales person för typ klamydia vid charterresor. För att bara nämna en möjlig karriär, det finns så många!

Anonym sa...

Bra skrivit! (: har en känsla av att jag kommer besöka din blogg ofta (:

Anonym sa...

du är härmed länkad :-)