onsdag, juli 12, 2006

Världens längsta boktips, del 1.

onsdag, juli 12, 2006
Okej, min panikartade lista. Den är skapad utifrån kriterierna nämnda i föregående post, och tar hänsyn till att X inte läst så fasligt mycket, vilket tar sig uttryck i att jag tar mig friheten att lista böcker som en del anser vara "självklara". Inser att jag inte kan posta alla tipsen på en gång i samma post, utan får tipsa pö om pö. Förlåt Victor. Men du kan ju bara coppa och pejsta kanske? Ni andra kanske borde droppa Sophie Kinsellas infantiliserande ursäkt till chick-lit och våga satsa på något annat? Bara ett förslag.


Den Hemliga Historien (The Secret History) av Donna Tartt
Typ alla och deras morsor har läst den. Den litterära trend-eliten (samt Stockholms Universitets samlade litt.vetare) hävdar dessutom att de läste den när den kom ut, för typ 14 år sedan. Jaja, alla klämde vi inte 500-sidorsromaner när vi var 11, och därför bör man läsa den om man inte redan gjort det enligt devisen "bättre sent än aldrig". Klass-komplex, erotiska vibbar och mord i intellektuell universitetsmiljö. Humaniora-porr utan dess like, och det menar jag naturligtvis är en bra grej. Svenska översättningen funkar fint.

Middlesex av Jeffrey Eugenides
Förra sommarens självklara födelsedagspresent. Familjehistoria som tar avstamp i Grekland berättas av intersexuell huvudperson. Smärta, incest, förvirring, och en alldeles fantastisk berättarröst som sneglar åt Homeros och hans likar. Även här är svenska översättningen bra. Populärkulturellt ps: Eugenides skrev även "The Virgin Suicides", som blev Sofia Coppolas debutfilm med Kirsten Dunst i rollen som Lux Lisbon.

Låt den rätte komma in, av John Ajvide Lindqvist
All hail John Ajvide Lindqvist. Alla älskar John Ajvide Lindqvist. Det är bara så. Denna, hans första roman, beskrivs på baksidan (tror jag) som Anne Rice, fast i Blackeberg. För er som inte fattar Anne Rice-referensen så handlar det här alltså om vampyrer. Fast med alkisar, pedofiler, mobbare och en mellanstadietjockis som är kär i den konstiga tjejen som är nyinflyttad på gården istället för kråsbeklädda män som hånglar på plantager i Lousiana.

Ett Öga Rött, av Jonas Hassen Khemiri
Lästes av alla medelklassjeppar som trodde att det skulle ge ghetto-cred att ha läst en bok av en författare som heter Hassan (jag har läst den stavningen ungefär en triljon gånger). Jonas Hassen Khemiri är visserligen uppvuxen på Söder och har gått på Handelshögskola, men han skrev ju iallafall på "såndär Rinkeby-svenska", så lite cred från spridda kulturberikare hoppades alla rödvins-sippande innerstadsbor som verkligen gillar förorten men aldrig har varit där (förutom i Bromma) på . Ebba Witt-Brattström bävar! Handlar iallafall om tankesultanen Halim som tycker att pappa är svennefierad och hellre hänger i Skärholmen än i Hornstull. En del hatar den för att den vänder på ordföljden, en del låtsas tycka att det är "uppfriskande", en del skiter i ordföljden och tycker att det är en grym bok.

Junkie, av William S. Burroughs
Okej, Burroughs var liksom nere med New Yorks gay-kultur på 30-talet. Alla bah "vafan, fanns det en gaykultur på 30-talet?". Svaret är såklart ja. Dessutom fanns det heroinister på 50-talet, vilket den här boken vittnar om. Lite självbiografisk i sitt sätt att undersöka drogberoende, och möjligheterna att undkomma det. Läses helst på engelska, men den svenska versionen "Tjacket" är tjänlig. Men om det är Burroughs man vill åt så är originalet helt klart att föredra.

Okej, slut på del 1. Måste äta lunch innan jag kör resten.

15 kommentarer:

Urologen sa...

Ok, jag läste faktiskt den hemliga historien för inte fjorton men drygt tolv år sedan. Det var ju den som fick mig att överhuvudtaget söka till universitetet för katten. Och jag började plugga 95.

Urologen sa...

Och sa jag att jag läste litt.vet?

Johanna sa...

Varför förvånar inte detta mej? Hehe.

Elca sa...

Oh, ja, Middlesex. Den läste jag ut häromdagen. Underbar!

Johanna sa...

Elca: Ja, visst är den!

Urologen sa...

Den hemliga historien kom i svensk översättning 94, så min gissning på tolv år stämde ovanligt bra.

Och du, Burroughs är en av mina husgudar. Kul att du gillar Junkie, det var en av de första jag läste av honom.

Johanna sa...

Max: Det var den första jag läste med faktiskt. När jag jobbade som mat-tant på ett läger i Åre. Låg och frös på vinden i pyjamasbyxor och sovsäck och läste den på svenska. Ack, ljuva ungdom! Sedan blev jag iallafall helt besatt av Burroughs, som person. Men det är en annan historia.

annen sa...

"Låt den rätte komma in" är en av de mest läsvärda böckerna, någonsin! Tycker jag då :)

dinajel sa...

Ett öga rött finns nu på tyska också. :D

Annars kan jag tycka att Räddaren i nöden av JD Salinger är lite av popklassikernas popklassiker (samt den svenska motsvarigheten Barnens ö av PC Jersild). JD och PC. Hm.

Och Kallocain av Karin Boye är väldigt rätt numera (också). Man kan läsa den som en parallell till det USA håller på med i världen och fånar sig.

dinajel sa...

Sen måste jag verkligen hålla med om det här med folk som hävdar att dom klämde 500-sidorsböcker när dom var tolv. Gärna på originalspråket. Vad är det om? Typ "Jag läste Sagan om ringen" när jag var nio år. Jaha? Vilken behållning du måste ha haft av den då... När man är tolv ska man läsa ungdomsböcker av författare som Peter Pohl och Ulf Stark och Sune- och Bert-böckerna! Det gjorde jag iallafall.

Grus sa...

Herregud, var det tolv år sedan? Jag börjar bli gammal... Har du sett Beat? En dålig film om intressanta människor. William S. Burroughs, Allen Ginsberg och Jack Kerouac på SAMMA fester. Tanken svindlar. Ungefär som när Bill drar til Mexico och skjuter ihjäl sin fru. Och kommer undan med det (nu vet du hur filmen slutar om inte annat). Fast annars hade det ju inte blivit några böcker...

Urologen sa...

Vad jag vet så KOM inte Bill undan med att skjuta sin fru, utan snarare FLYDDE undan det, till marocko väl?

Och om man nu, som tolvåring, redan har betat av hela sitt lokala biblioteks barnavdelnings böcker, vad är det då för fel med att gå över till vuxenavdelningen?

Själv minns jag hur min karaktär formades när jag läste SOLO, av Jack Higgins i ung ålder. Sagan om ringen läste jag också då, men gillade inte alls. Jag har förövrigt samma åsikter om dom (alla tre böckerna, men framförallt den sista som är tråkigast) i dag.

dinajel sa...

det är inget fel att gå över till vuxenavdelningen som tolvåring, men risken (chansen?) är att man tolv år senare sitter på gula villan, sippar rödtjut, läser littvet, namedroppar och samtalar om liiivet och andra djupa ting. ;)

Grus sa...

Bill lyckades övertyga alla inblandade att pistolen avlossats av misstag och kom faktiskt undan, bortsett från typ någon vecka i fängelse.

När det gäller Marocko, se under kombinationen droger, bögar och författare. Antar att samtliga var, då i alla fall, en anledning att fly fältet.

Urologen sa...

Men shit, är det sant. Vilken story. Vilken snubbe. Min Bill!