onsdag, januari 28, 2009

Rant.

onsdag, januari 28, 2009
Förutom en flaming alcoholic så har jag insett att läraryrket kommer göra mig till världens mest självgoda martyr. Två och en halv vecka in i mitt yrkesverksamma liv så känner jag redan att jag typ föraktar folk som jobbar med.. ja, jag vet inte. Folk som inte gör någon jävla nytta liksom. Typ folk som sitter på ett fik eller i en hotellbar hela dagen och skriver små texter om kläder eller restauranger och sedan håvar in 40 000 spänn efter skatt. Själv går man till en skola där arbetsmiljön är under all kritik och försöker ge bångstyriga tonåringar en framtid. Och inte håvar jag in några 40 000 efter skatt heller. Jag är glad om jag någon gång under min "karriär" får ha kvar hälften av den summan efter skatt. Jag stångas och argumenterar med tonåringar vars föräldrar skiter i dom, jag undervisar förtvivlat elever som fått avslag på sin asylansökan och som kan bli hemskickade när som helst i förhoppning om att det jag kan lära dem ska kunna ta dem vart de vill i världen oavsett om fucking jävla migrationsverket tycker att det är försvarbart att skicka tillbaka barn som vuxit upp här till ett land de inte varit i på flera år.

Alltså jag gör ju inte det här för att jag ska kunna sätta mig på mina höga hästar och fnysa åt veckotidningskrönikörerna, absolut inte. Men det är så sjukt svårt att slå bort tankarna på att så jävla många människor får så jävla mycket betalt för att göra så jävla lite nytta.

En kollega till mig tejpade upp den där artikeln där det konstaterats att lärare har den sämsta arbetsmiljön av alla yrkesgrupper. Bredvid artikeln skrev han "Det är ju tur att vi har hög lön i alla fall!" och jag skrattade och hatade samhället samtidigt. Granted, läkare låg strax efter lärare i samma undersökning, men de har ju ungefär dubbelt så mycket i lön också. Och jag tänker på alla sjuksyrror och personalen i äldrevården och känner liksom att det inte är så konstigt att folk blir kommunister och grymtar om medborgarlön. Jag tänkte på det när jag jobbade på fritids också. Den där cirkeln. Det var alltid föräldrarna med högst lön som hade sina barn på fritids flest timmar per dag. Och skälet till att de kunde håva in sina feta löner var att jag satt där och tog hand om deras ungar för en jävla spottstyver. Det är så sjukt!

Okej. Rant over.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hear hear!

Anonym sa...

Det ÄR sjukt! Skjut dom hårt!

Anonym sa...

Bra!! tänkvärt där du!

Anonym sa...

Fint skrivet. Tycker en sjuksyrra som fick en dryg hundring extra efter skatt tack vare strejken. Hurra?

Anonym sa...

WORD!


Väl rutet.