tisdag, april 10, 2007

Ystra mattanter och en husmor vid namn Greger.

tisdag, april 10, 2007
När jag gick i gymnasiet brukade vi runt tolvsnåret förundrat titta på den lilla griffeltavlan som satt på den aprikosfärgade pelaren strax innanför ingången till matsalen. Där hade våra mattanter (under ledning av vår Husmor vid namn Greger) med hjälp av färgglada kritor plitat ner vad vi skulle få njuta av till lunch. Oftast stog det ju typ "Oxjärpar med potatis och gräddsås", men så ibland kände de väl tristessen attackera, jag menar det är ju inte all mat som är så rolig att sätta i skrift som "Cevapcici", och då dök de konstigaste maträtter upp. En dag fick vi njuta av "Trädgårdsmästarens soppa", vilken inte var annat än en grönsakssoppa. Några veckor senare stog det skrivet "Trädgårdsmästarfruns soppa", och det var fan samma grönsakssoppa som hennes man hade erbjudit. Jag tror att vi under ett läsår blev serverade samma soppa men under premisserna att det varje gång var någon ny person ur den här jävla trädgårdsmästarens familj som lagat den. Jag och en kompis brukade fantisera om vad som skulle hända när den närmsta familjen använts upp, skulle vi få äta "Trädgårdsmästarens frus kusins soppa"?

Nåväl. När jag sedan började jobba på fritids tittade jag alltid lika fascinerat på matsedlarna som barnen fick med sig varje månad. Förutom att de ibland är rent skrivregelsvidriga så är det alltid lika kul att se att "Lemon fisk" fortfarande konkurrerar ut det lite mindre exotiskt klingande "Fiskpanetter med citronsmak". Dock, härom månaden kom barnen med listornas lista. Det skulle bli temavecka. Namnet på temaveckan: Ladda batterierna!. Ja, det var runt sportlovet. Vad blir man då serverad under temaveckan Ladda batterierna!?

Jo. Mattanterna presenterar härmed:

Yster tomatsoppa

Pasta med power-korvgratäng

Och sist, men definitivt inte minst laddande av de batteriladdande maträtterna:

Peppad kebabgryta med ris


Peppad kebabgryta med ris! Det är kebabgryta! Med ris! Och den är PEPPAD! Wooo-hoooo!
Fan vad jag älskar mattanter.

7 kommentarer:

Pärlan sa...

...eller varför inte "Trädgårdsmästarens frus älskares ovetande frus soppa"

Johanna sa...

Den stora frågan kvarblir dock: är han peppad eller yster?

eff sa...

Mattantens bystra soppa.

Le portmanteau du jour.

Anonym sa...

Peppad...underbart. Känn peppen är ett hemskt uttryck.

Anonym sa...

I´m so happy - I´m so glad that I got you, I´d like to thank you and thank you means Merci....
Merciii - my little way of saying thanks, Merci for beeing you...

dinajel sa...

Power-korvgratäng var iofs sjuuukt roligt. :D

I min skola när jag var liten så fanns det minst femton olika namn på panerad fisk. Men jag har lyckats förtränga allihopa. Vi hade dock väldigt roligt åt det då det begav sig.

Sen vill jag tacka carin franzon för texten till merci-låten. Den är så braaa!

Johanna sa...

S: Ja, så jävla Metropolis 2003. Rys.

Carin: Kanske ska sjunga den för mattanterna?

Dinajel: Jag vet! Är det liksom gratäng gjord på power-korv, eller är det en power-gratäng som innehåller korv?