onsdag, november 15, 2006

Hjärta Apple.

onsdag, november 15, 2006
Strax utanför sydöstra hörnet av Central Park, där 5th Avenue korsar 59th Street, står det en stor glaskub med ett lysande äpple i. När man går in genom dörrarna kan man antingen ta den genomskinliga spiraltrappan eller den runda, genomskinliga hissen (jag tänker mej att det är så glashissen ser ut i "Kalle och glashissen" av Roald Dahl) ner en våning för att mötas av den typen av butik som jag trodde att vi alla skulle shoppa i vid det här laget på 2000-talet.


Långa bord med iMacs och MacBooks, där man kan slå sig ner för att kolla mail, blogga, eller vad som faller en in. Långa bord med iPods; Nanos, videopoddar, uppkopplade till hörlurar, högtalare och små skärmar så att du i lugn och ro kan testa ljud och bild. Längs väggarna hänger fodral, hörlurar, programvara, spel. Överallt cirkulerar personal i röda tröjor. Jobbigt att gå fram för att be om hjälp? Använd en av datorerna, med ett klick kan du kalla till dej personal till den dator du befinner dig vid. Inga långa, trötta köer. Ska du köpa en iPod går du till iPodbaren där alla kassor är bemannade. Ska du investera i en dator gäller en annan radda kassor. Allt är skyltat och tydligt. Om du lagt dig till med en kartong innehållandes en snygg högtalardock är det bara att ställa sig i kö till t.ex. iPodbaren och vänta på att en vänlig anställd med kortläsare dyker upp, vips kan du betala med ditt VISA (eller vad du nu har), få kvitto och lämna kön glad och nöjd. Eller kö, varför ens ställa sig i kö om du ska handla något som finns ute i butiken, bara ta kartongen och tillkalla en jeppe med kortmaskin via en av datorerna! Butiken är öppen dygnet runt, och man får den där känslan av att shoppa i samma butik som Alex i Clockwork Orange. Ni vet när han ska handla skivor och allt är lugnt och stilla och man hör lite hissmusik i bakgrunden. Ching-chicka-ching, nämen titta här *bläddra*, ching-chicka-ching.. Ja fast utan tjejer som står och suger på kukformad glass såklart.


Gud så jag älskade denna butik. Det var en ren fröjd att gå omkring och grubbla på huruvida den röda 8gb nanon eller den vita 30gb videopodden skulle gå bli min bebis. För det är inte bara roligare, enklare och snyggare att shoppa Apple i New York, det är sjukt mycket billigare också.

(Känner verkligen att Skräphögens nördfaktor höjdes med ungefär 700% nu, så vahettere, på med Urkel-byxorna)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har rätt. Det är vackert därinne i Appleslottet.

Jag har en kollega mycket nära mig som tackar nej till en lgh i Solberga för hon "inte vet var det ligger". Hakan är tappad. Jag sa att kryssen borde bli en iskall tillställlning. Gör kryssen till det HELVETE hon förtjänar. "När du sträcker dig ut i världen får du inte glömma ditt, eller andras, ursprung." Det är, som du vet, ett visdomsord från sydväst om söder. Hon borde få lära sig. Lär henne, kompis.

Anonym sa...

Asså hallå. Jag vill ogärna ta itu med arbetsplatskonflikter på din blogg men jag måste försvara mig. Jag kollade på en lägenhet på bostadsförmedlingen och sa "Solberga, det ligger vid Älvsjö va?".
Och jag tackade inte nej, hade jag ställt mig i kö på den hade jag hamnat på typ plats 62.

Är det inte bedrövligt när chefer börjar hitta på citat och smutskasta en så här offentligt?
Kanske handlar det om att P börjar tröttna på mig, vi jobbar ju så tätt ihop. Vi märkte idag att vi inte ens behöver prata i hela meningar utan den andre vet redan vad som ska sägas. Läskigt.

Nu ska jag sluta skriva, puss.

Johanna sa...

Pelle: Ett slott! Det är sannerligen ett slott!
Kollegan skall sträckas upp meddelst tvångsinmundigande av alkohol samt smyganmälning till finska karaoken. Lita på det, gamle gosse!

Bel Hamim: SOLBERGA RULZ! Plus att jag kan lära dej allt om pizzerian, Tempo och hur man snabbast och smidigast tar sig dit bakvägen. Gotta love bakvägen! Karaoken hägrar, min vän.

eff sa...

The Church of Jobs.

Masspsykos.

Ataharis sa...

Ähmenvaf*n... Jag som drömde om Apples butik, nu inser jag ju att det är kört. Glashiss? Glastrappor? Har aldrig funkat för mig och min höjdskräck, inte ens om det så bara rör sig om 2,5 meter. Åh, så besviken jag blir nu! Vet du om det finns någon bakväg till Applebutiken också?

Johanna sa...

Trulsa: Hmm.. jag tror icke det, den ligger ju trots allt under mark. Kanske någon mystisk garageväg där varutransporterna kommer, men den lär väl inte vara öppen för allmänheten. Men du, trappan är bred och fin och inte så hög. Du får helt enkelt blunda! Och jag tror att hissen har "helt" golv, så då ser man inte ner!