onsdag, augusti 09, 2006

Saker vi borde köpt.

onsdag, augusti 09, 2006
Idag visade P mej en bild på en fräsig keps han hittat i Det Stora Landet I Väst. Kepsen var en rätt oansenlig sak i klassisk truckermodell, det som gjorde att den stog ut och var värd att fotograferas var att kepsen i fråga pryddes av en bild (fotografi) på en naken, förmodat kåt, ung afro-amerikansk kvinna. Det bisarra i att hitta en keps med detta tryck förevigades med en bild, men P hade inte riktigt förmått sitt politiskt medvetna sinne att faktiskt punga ut dollars för skapelsen, vilket jag förstår. Det är roligt för mej att se bilden på P där han bär den kepsen eftersom jag vet att den sanna humorn inte ligger i själva kepsen, utan i att just han bär kepsen. Chansen är dock mycket stor att det roliga skulle gå många andra människor förbi. Typ alla som inte känner P.

Hursomhaver, det ledde in på en diskussion om konstiga saker man hittat och inte köpt i sina dagar. Jag tänker givetvis först och främst på två fynd som jag och Liza gjorde i London för några år sedan. Bland tröjorna i ett vintage-stånd i Camden hittade vi en röd t-shirt med tre tecknade tjurar som stog på bakbenen och höll varandra om axlarna. Alla tjurar hade tomteluvor och jag tror att det kan ha funnits en mistel med på något hörn, klart är iallafall att de tre tjurarna i tomteluvor var i full färd med att dansa någon sorts jigg. Och som om inte det var sjukt nog så pryddes tischan av texten "JINGLE BULLS" i juligt grön färg över de jiggande tjurarna. Jag försökte verkligen övertala Liza att köpa den, men av någon för mej okänd anledning avböjde hon.

Detta ångrades naturligtvis djupt såhär i efterhand, då vi båda vid åtminstone ett tillfälle suckat djupt och önskat att vi spenderat 12 pund på denna fantastiska tröja. Den ångern är däremot inget mot den ånger vi båda känner inför väskan vars minne plågat oss i flera år nu. Bland alla chica vintage-väskor av flygbolagstyp hittade vi en ståtlig väska från flygbolaget "CP AIR". I vilket land man kan åka med Cp Air vet vi ännu inte, vi vet bara att den väskan hade varit värd de dryga 20 pund butiken ville ha för den. Nåja, vi har ju ett foto iallafall, vilket är mer än man kan säga om "Jingle Bulls"-tröjan.

Det bara slog mej idag när jag såg bilden av P iförd porrkepsen, att det hade ju varit förträffligt om vi nu hade införskaffat dessa artiklar och sedan slagit oss ned på en offentlig plats för en fika; P i sin porrkeps, Liza i sin Jingle Bulls-tröja och jag med Cp Air-väskan över axeln. Om inte annat så för att kolla folks reaktioner.

8 kommentarer:

MoY sa...

du MÅSTE lägga upp bilder, åtminstonde på kepsen!

Johanna sa...

moy: Haha, jag tror att P har gjort sitt allra bästa för att se till att kepsbilden (eftersom han har den på sig) aldrig når internet. Om han läser här kan vi kanske bönfalla honom att beskära den så att man bara ser själva kepsen - det skulle ju vara kanon.

Victor sa...

meh! ge oss cp-air åtminstone.

Johanna sa...

Vic: Men den finns ju inte digitalt. Du kan få se den när du kommer hit nästa gång, ska bara hitta fotoalbumet. Haha.

eff sa...

Att inte köpa CP Air-väskan får räknas som ett rejält misstag.

Porrironi är annars helt okej. Kan jag tycka.

Like A Bad Girl Should sa...

J: ta med bilderna hit så scannar jag dem!
Och ajg har funderat på CP Air och kommit fram till att den kanse kan ha varit Tjeckisk? Och den var ju helt fantastisk, med den där pacman figuren i orange på framsidan....

/L.

eff sa...

Jag har grävt lite och hittat följande: Canadian Pacific Airlines, eller CP Air kort. Såldes av Canadian Pacific till Pacific Western Airlines 1987.

Det finns även CP Rail, än idag.

Foton på flygplan i CP Airs flotta
Ett CP-lok

Like A Bad Girl Should sa...

EFF: godammit, väskan var ju orange-svart-vit, precis som planet!!! Gåtan är löst!
... blame canadaaa, blame canadaaa....

/L.