tisdag, juni 12, 2007

RajRaj.

tisdag, juni 12, 2007
Ramlade in i dolda kamera-programmet RajRaj som ikväll sändes på Tv4. Hatar 9 gånger av 10 alla typer av dolda kameran (10 minuter av Punk'd ger mig stroke), men RajRaj är lite som Three None Blondes som är ett program som jag av någon anledning älskar. I TNB härjar tre tjejer Londons gator med den ena karaktären konstigare än den andra, favoriten är den katastrofalt dåligt rappande bruden som rappar överallt - när hon handlar grönsaker på torget, när hon ska beställa på donken, you name it. Fast roligast av allt var förstås inslaget när en av tjejerna, hon med de saftiga kurvorna (mm, call me Ranelid), står och tvättar ett caféfönster innanför vilket ett par sitter och äter och avslutar det hela med att långsamt torka fönstret med bröna. Så jävla roligt, av någon anledning. Jo just det! Kom ihåg att jag skrattade så jag nästan grinade åt när två av tjejerna sitter och käkar lunch i en Food Court, de delar bord med ett annat par intet ont anande tjejer och diskuterar högljutt ett brev den ena tjejen fått av sin kille. Brevet är naturligtvis helt vansinnigt och inleds med den numer klassiska "Hello darling, how's your arsehole".

Okej men det här skulle ju handla om RajRaj. Det är lite likadant. Inte riktigt där, men kanske på väg. En av tjejerna skapar en sjukt lång kö bakom sig under ett bankomatuttag och det är faktiskt mer roligt än pinigt att se hur människorna i kön blir mer och mer aggro för varje gång hon på klingande skånska säger "najmen hoppsan, det gåur inte. Jag fåur försöuka igen". Tillslut får killen bakom henne nog och tycker att hon ska gå till en annan bankomat.

-"Men chilla Gunilla, som vi säger i Skaune", säger hon kolugnt.
-"Då kan du ju åka till skåne och ta ut pengar då!", är killens comeback.

Precis så känner man ju när folk tar ååååår på sig att göra grejer det tar en själv typ högst 10 sekunder att göra. Man blir helt på bristningsgränsen och så kommer världens lamaste replik ur ens mun. Fy fan. Det är förnedring på hög nivå. Och utgör av någon anledning kvällens "höhöhö" för min del. Men ändå innehåller programmet en del sånt som jag inte pallar, när det bara blir pinigt och jobbigt. Om jag ska palla måste det hålla sig inom någon sorts gräns, antingen att man triggar folk att liksom kliva utanför sina bekvämlighetszoner men utan att det är på deras bekostnad liksom, eller att man själv försätter sig i en situation som inte är direkt pinsam utan mer .. ja.. jag vet inte. När tjejerna diskuterar How's your arsehole-brevet är det ju inte pinsamt, för tjejerna som de delar bordet med blir inte illa berörda. Personerna som får se sitt caféfönster bli torkat av fönsterputsarens bröst blir ju helt chockade och håller sen på att skratta ihjäl. Alltså, man använder sig själv som komisk rekvisita på något sätt, utan att behöva göra något uppenbart konstigt som göra folk illa till mods. Då pallar jag att kolla. Okej, hejdå.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig! Jag tror att det är när man "tvingar" in folk i piniga situationer genom konfrontation som det blir olidligt. I de andra programmen är det ju mer passivt, människorna har mer ett val att vara med eller inte. Att garva åt tutt-tvättartjejen eller inte. Man får dom ju inte upptryckta (inte bokstavligt iaf) i ansiktet och tvingas till en reaktion.

liza sa...

AHAHAHAH! nu vet ajg PRECIS hur jag ska torka nästa gång jag putsar fönstren här i lägenheten med mest insyn på planeten.

Johanna sa...

mma: Ja, eller så måste de liksom välja att delta i konfrontationen själva. Som killen i bankomatkön!

Liza: Ja, och hon gör det sådär rätt långsamt också, från hörn till hörn. Hahahaha!