torsdag, mars 15, 2007

Androgynitet.

torsdag, mars 15, 2007
När jag var liten, yngre alltså, så lyssnade mamma och plastis på Tracey Chapman. Det här var då när den där skivan släpptes, skivan med Fast Car som alltid spelades på Café Pierrot mellan -96 och -98 (subkulturspecifik geografisk referens). Hursomhelst, jag var liten. Och jag såg nog aldrig skivomslaget och trodde att Tracey (som alltså är en svart kvinna) var en vit man. Jag föreställde mej hur han var ganska lång och mörkhårig och bar vit kostym. Kanske stog han i en trappa och sjöng. Nu i efterhand inser jag att jag helt enkelt trodde att Tracey Chapman såg ut som Johnny Logan. Otroligt märkligt.

När Bryan Adams fick en dunderhit med Everything I do (I do it for you) så trodde jag däremot att han var en kvinna. Jag var övertygad om det, och när jag såg videon där han går omkring i en svart kappa nära havet så tänkte jag typ att han nog bara var en kvinna som såg lite androgyn ut. But why, frågar jag mej själv när jag hör låten (och ser videon) idag. Okej att Tracey Chapmans röst är lite androgyn och att hon då såg ganska androgyn ut, men Bryan Adams liksom? Vad fan var det för fel på mej när jag var barn?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Själv hade jag stora problem att hålla reda på farmors bror och hans fru när det talades om dom - Barbro och Lennart. I mina öron väldigt androgyna namn, alla tjejer jag kände slutade på -a.

Johanna sa...

Hahaha! Vet du, min mormors syster och hennes man hette Elsie och Selfrid, men alla uttalade namnen ihop och jättesnabbt, typ [elsiåselfri], så jag fattade aldrig vem som var vem. Jag var nog rätt gammal innan jag tog tag i det hela och redde ut vem som hette vad.

Sara Ödmark sa...

Själv trodde jag att Rascal Flatts var en svart, äldre kvinna. (Det är ett band med en vit, ung manlig sångare...)
Det lustiga var att musiken kändes mycket bättre när jag trodde det var en äldre dams upplevelser.

Victor sa...

jag vill påminna om att jag har arbetat som assisterande producent på en scen under en festival, där det en eftermiddag kom in en blå limousin, ur vilken johnny logan klev med vit läderkostym.

Pärlan sa...

finns Pierrot kvar? jag minns det som igår fast det var bannemej tio år sen som jag var där!