söndag, oktober 08, 2006

Stand and deliver.

söndag, oktober 08, 2006
Kan deltagare och jury i Idol vara vänliga att sluta använda ordet "leverera" asap. "Att leverera" håller på att förvandlas till den mest urvattnade frasen sedan ungdomsorganisationerna gav sig på ordet "kompetent" i slutet på 90-talet.

Mina ersättningsförslag:

Jag tycker inte att du levererade ikväll
Jag tycker inte att du var tillräckligt bra ikväll.
Jag tycker inte att du gjorde bra ifrån dig ikväll.
Jag tycker inte att du uppfyllde förväntningarna ikväll.

Du levererar!
Du gjorde det!
Du var skitbra!
Du uppfyllde alla förväntningar!

Chockerande va? Ja, det krävs en student från Nordiska Språk för att komma på dessa nyskapande och svårtillgängliga ersättningsuttryck... Sanna mina ord.

4 kommentarer:

Anonym sa...

har också irriterat mig på detta med att leverera... jag tänker på leveranser typ matleveranser "den blev levererad i tid" det klingar helt fel i mitt ordförråd faktiskt.

dinajel sa...

Leverera tycker jag bara hör hemma i mitt yrke (leverera och beställa aktier - fackuttryck) och hos DHL och Posten och liknande...

Ytterligare ett skäl att inte kolla på Idol alltså. :)

Johanna sa...

Alltså jag tycker att man nog kan använda ordet som så, men alltså.. inte hela tiden kanske? Det blir så himla tjatigt och menlöst efter ett tag!

Anonym sa...

Är inte det en direktöversättning från engelska, som så mycket andra märkliga uttryck man hör? Det känns som att det måste komma från det amerikanska (?) sättet att använda verbet to deliver.