torsdag, september 20, 2007

MyTunes och YourTunes!

torsdag, september 20, 2007
Det är något fuffens med den här konstanta spellistan "25 mest spelade" i min iTunes. Låtarna på topp 10 har varit oförändrade sedan två år tillbaka, ungefär. Är inte det lite mystiskt? Nog för att jag lyssnade mycket på de låtarna ett tag, men att de fortfarande håller ett järngrepp om de översta platserna på listan är för mig ett mysterium av oerhörda mått.

Anyhoodles, eftersom de 25 mest spelade låtarna i iTunes naturligtvis säger allt om en människa vill jag veta hur topp 10 på era "25 mest spelade" ser ut. Kom igen! Man får inte censurera. Dom som har dåliga låtar på listan får sitt IP-nummer spärrat. Nä skoja. Man får ha vad som helst på sin topp 10. Till och med Shania Twain!


Min Topp 10:
1. Orpheus - David Sylvian
2. Breathless - Nick Cave & the Bad Seeds
3. What are we waiting for - Marion
4. Everyone else in the world - Stina Nordenstam
5. Kiss me like you mean it - Magnetic Fields
6. Let me kiss you - Morrissey
7. Sway - Strangelove
8. Baby - Gal Costa
9. Bentswood Boys - Suede
10. Ava - Perry Blake

Liksom vad är dealen med alla deppiga snubbar? Varför har jag bara 2 tjejer på min topp 10? Jag lyssnar ju på Kate Bush hela tiden, vart fan tog hon vägen? Jag kommer dessutom inte ihåg sista gången jag lyssnade på Let me kiss you. Nej det är verkligen något fuffens med mina 25 mest spelade.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Något för dig :
http://www.nicotext.se/index.php?lang=1&module=view&pid=85

:)

Johanna sa...

Alltså jag dör!

Anonym sa...

eh, jag är böjd att hålla med dig. någonting är nycket märkligt med 25 mest spelade-listan. enligt min iTunes älskar jag tydligen amy winehouse så mycket att ALLA topp 10-platser innehas av hennes låtar. jag ställer mig skeptisk till det resultatet.
övriga artister som finns på listan (nedanför topp 10 då): bangles, miriam makeba(!), beyonce knowles(!?) & ikonoklasta (angolansk hiphop).

Johanna sa...

Johanna: Då måste det helt enkelt vara något fuffens. Haha, det är ju skitroligt att bara ha Wino på topp 10! I övrigt: älskar Miriam Makeba, önskar att hon låg på min 25:a också!

Anonym sa...

På tal om Kate Bush, den här ligger på min hårddisk väntar...
http://imdb.com/title/tt0107421/

Det kan vara hur bra, eller dåligt som helst :P

Johanna sa...

Marre: Jag tror på asbra! Dessutom är Lindsey Kemp med, så bara därför är det värt att kolla.

David sa...

Alltså. Orpheus med David Sylvian är en av mina TOP 10 ever också. Standing firm on this stoney ground... Första gången jag låg med en kille så var det till The Secrets of the Beehive-skivan.

eff sa...

Jag har inget iTunes-skit, men väl Last.fm.

1 Animal Collective – Banshee Beat
2 Midlake – Roscoe
3 Mastodon – Capillarian Crest
4 Silver Jews – Night Society
4 Neutral Milk Hotel – In the Aeroplane Over the Sea
6 Band of Horses – The Funeral
6 Mastodon – Bladecatcher
6 Neutral Milk Hotel – The King of Carrot Flowers Pt. One
9 Neutral Milk Hotel – Two-Headed Boy
10 Loudon Wainwright III – The Swimming Song

Johanna sa...

Dexo: Det är nog den låt som mest hör hemma på min topp 10. Alltså vars placering jag faktiskt kan köpa, lyssnade på den till döds för några år sedan. Alltså verkligen hela tiden. Fast hela skivan är ju faktiskt fantastisk. Kolla din topp 10 nu rå!

Eff: Jag älskade The Trials of Van Occupanter och är övertygad om att jag har spelat Head Home ungefär en miljard gånger och ändå syns dom inte på min topp 25! Dessutom påminde du mig om att jag blev av med min Neutral Milk Hotel-skiva och borde åtgärda detta.

eff sa...

Vet inte hur iTunes räknar, men det finns Last.fm-plugin till det, så mycket vet jag.

Frågan är om det går att gräva fram hur många gånger du spelat låtarna du listade. Det kanske är tre miljarder, vilket gör att Head Home ändå inte kvalar in.

Anonym sa...

Eh... saknar Ipod, tog en snabb titt på senaste playlisten i Winamp: EkoBrottsMyndigheten - Kängdans ("kängdans! kängdans! kängdans! vi dansar kängdans å dricker ööööööl!") och Ekobrottsmyndigheten - Ung Rebell. Eh. Förkorta bandnamnet, så...

Anonym sa...

min musiksmak är groteskt ensidig. men jag postar ändå en lista.

Pärlan sa...

Jag skäms inte!!! :)

1 Rasputina – Yellow Fever
2 Nouvelle Vague – Ever Fallen In Love
3 Nouvelle Vague – Don't Go
4 Yeah Yeah Yeahs – Way Out
5 Nouvelle Vague – Dance with me
6 Rasputina – Bad Moon Rising
7 Moby – Down Slow
8 Portishead – En Melody
9 Nouvelle Vague – Dancing With Myself
10 Suicide – Diamonds, Fur Coat, Champagne

Anonym sa...

Honest Mistake 3.41 Bravery
DARE 4.04 Gorillaz
Coca-cola veins 3.52 Tough Alliance
Trick Me 3.26 Kelis Tasty
Heroin Is So Passe 3.10 Dandy Warhols
Walking With A Ghost 2.59 White Stripes Strutter 3.22 Kiss
Cherry Cola 3.17 Eagles of Death Metal S
hake That Ass For Me Eminem feat Nate Dogg Cold Rock A Party 4.13 MC Lyte

kan bara hålla med om att jag inte kan känna igen mig i att det är dessa jag lyssnar på, och antar att jag kan bli portad nu.
/S

Victor sa...

the knife - silent shout
miss kittin - professional distortion
madonna - like a prayes
sisters of mercy - dominion/mother russia
anna ternheim - intro (HAHAHA)
trans-x - living on video
2 unlimited - twilight zone
yazoo - don't go
broder daniel - I'll be gone
grand tone music - stop keep telling me goodbye

Johanna sa...

Eff: Jo, iTunes anger hur många gånger varje låt spelats. Min etta, Orpheus, har spelats 40 gånger. Enligt iTunes alltså.

Karin: Dansa kängdans och dricka öl! Det är ju du i ett nötskal!

Linda: Det ska man inte!

S: Ne, jag portar ingen. Speciellt inte när man har Strutter på listan! Haha.

Vic: Alltså introt är sjukt roligt. Men ännu roligare med Twilight Zone! Haha!

Victor sa...

johanna: 90-talets snyggaste intro.

David sa...

1. Suburbia, Pet Shop Boys
2. Left To My Own Devices, Pet Shop Boys
3. Don't Get Me Wrong, The Pretenders
4. The End, Lo-Fi-Fnk
5. This Is Not America, David Bowie
6. Tar Heart, Zeigeist
7. Casanova In Hell (Feat. Rufus Wainright), Pet Shop Boys
8. It Doesn't Have To Be That Way, The Blow Monkeys
9. Tell Me Lies, Fleetwood Mac
10. First Of The Gang To Die, Morrisse

Anonym sa...

1. Scenic World (Version) - Beirut
2. The Girl In Byakkoya - Susumu Hirasawa
3. Who Is It - Björk
4. Untitled - The Cure
5. Kingdom Hearts Theme Song - Utada Hikaru
6. New Jersey - Red House Painters
7. Us - Regina Spektor
8. Ringo, I Love You - Stereo Total
9. Kino - The Knife
10. White Riot - The Clash

<3

Anonym sa...

woot woot min lista var 100% jämställd ^-^