onsdag, september 12, 2007

Kärlekslistor.

onsdag, september 12, 2007
Alla skrev väl kärlekslistor när dom var små? Vi skrev kärlekslistor utav bara helvete på lågstadiet. Vi skrev hatlistor också. Sedan var man tvungen att gömma dom på något fiffigt ställe, alltså något fiffigt ställe i bänken eftersom syftet med en kärlekslista ändå var att klassisarna skulle veta att man var intressant nog att ha en och sedan göra allt för att få läsa den. Gud alltså, så tycker folk att det här med dagbok på internet och bloggar är något nytt fenomen? Redan när man var liten ägnades ju oproportionerligt mycket tid åt att markera att man hade åsikter och känslor om något som angick omgivningen (då: vem man var kär i och vem som var ens bästis, nu: vilken musik man gillar och vilka tv-program som suger). När kärlekslistorna blev omoderna började några tjejer i min klass att skriva de två första bokstäverna i för-och efternamnet på killen de var kära i på sina händer. De vägrade säga vem det var de syftade på, men den begränsade tillgången på killar gjorde ju att man inte behövda vara någon Stephen Hawking för att klura ut det. Det var illafall roligt när min kompis Hanna gick omkring med FISO skrivet på handen i en vecka, det tycker jag fortfarande.

Jaja, poängen är alltså att alla de här debatterna om internet som pågår är så bisarra. Det är som om människor i allmänhet har väldigt svårt att koppla gamla varianter av social interaktion och indentitetsmarkörer till de nya och istället tycker att allt det här med bloggar och communities är så himla problematiskt och nytt. Men det är ju samma sak, om och om igen. På skrynkliga brevpapper gömda i skolbänken, på högstadieskåpet, på Lunarstorm, på Blogger.

6 kommentarer:

Victor sa...

nu blir jag sugen på att dejta någon med initialerna SPQR.

dinajel sa...

och innan blogger och innan lunar så hette det reload. och innan dess så har vi ju haft ledarsidan i diverse blaskor sedan urminnes tider. och innan urminnes tider så hade vi lascauxgrottan där cromagnonerna bloggade loss. fast det är klart. på den tiden var det mer "det här djuret är fint", eller "det här djuret har jag dödat". intet nytt under solen. ;)

Like A Bad Girl Should sa...

för allas info gick det en kille i min mellanstadie klass som hette Fittim. No kidding. Det är det roligste jag vet, fortfarande.

Anonym sa...

Hejsan!
Vi ar ett mediaforetag i London som just nu ar intresserade av att kopa lite reklamplats pa bloggar i Sverige. Reklamen ar for ett coolt TV program.
Hoppas det ar ok att jag lamnade den har kommentaren pa din sida men jag kunde inte hitta din e-mail address.
Hor garna av dig till mig sa skickar jag ett mail med beskrivning och detaljer!
Ha det bra!
Weronika@unrulymedia.com

Anonym sa...

Jag har aldrig skrivit en kärlekslista i hela mitt liv. Sånt trodde jag bara hände i typ Ebba och Didriks värld o.O

lol @ "Hoppas det ar ok att jag lamnade den har kommentaren pa din sida men jag kunde inte hitta din e-mail address" JA MEN KANSKE FÖR ATT SÅN HÄR SKIT KLASSAS SOM SPAM OCH DET VILL MAN INTE HA.

.meh.

Anonym sa...

den där Fittim som nämns i inlägget, bor han möjligen i gbg o går på cybergymnasiet numera?
isf vet jag vem det är, och jag tycker också hans namn är roligt. :P