måndag, september 17, 2007

Att banta eller inte banta.

måndag, september 17, 2007
Det sjukaste med Brittans comeback på VMA:s var ju inte hennes lama mimande, kassa extensions eller seriöst asfula scenkläder. Det sjukaste var ju att en oproportionerligt stor del av eftersnacket handlade om att hon var tjock. Tjock! Alltså folk såg hennes typ 56 kiloskropp och tyckte att hon var för tjock för att ha på sig en glittrig bikini och stövlar. First of all: ingen är smal nog att dansa omkring i en glittrig bikini och stövlar. För det andra: sedan när är anses en kvinna med en kropp som denna vara tjock? Det har alltså skrivits om Britneys ölmage. Ölmage! Ser ni någon ölmage? Jag ser en normal mage med lätt utbuktning som kvinnomagar ofta har, eftersom kvinnokroppen ser ut så. Alltså jag blir så upprörd. Vad fan är det för fel på folk? (Jag vet, jag vet..)

Det är som hela Amy Winehouse-grejen. När hon släppte sin första platta så var hon en snygg tjej som med stor generositet eventuellt skulle kunna kallas lite kurvig. Sedan släpptes Back to Black och helt plötsligt såg det ut som om hon hade gått på crystal meth sedan hon låg i livmodern, typ. Hon var, och är fortfarande, som ett vandrande skelett och modetjejer postar inlägg och hyllar hennes album och vill "sno stilen" eftersom hon är så cool. Men, och detta är ett stort men, hennes tatueringar är ju för fula. Men heliga guds moder, vem tittar på en bild som den till vänster och tycker att nja, hon är snygg och cool om det inte vore för tatueringarna??? Jag skulle vilja påstå att de fula sjömanstatueringarna är Amy Winehouses minsta problem. Jag ser henne och tänker instinktivt den här tjejen är fan sjuk, och sedan blir jag förfärad av att ingen verkar tycka att hon är lite för smal för sitt eget bästa. Istället kör folk på med sina "men en del människor är faktiskt jättesmala av naturen" och jag vet också det men Amy Winehouse är inte en av dom! Vad lever vi i för jävla pissvärld när bilden här uppe på Brittan anses vara en bild på en tjock tjej? Är det konstigt att man bara vill stoppa fingrarna i halsen varje gång man ser sig i spegeln när vi är så jävla hjärntvättade?


Nu tänker jag äta choklad för jag är en rebell

8 kommentarer:

eff sa...

Jag gissar att Winehouse mellan de två bilderna sugit i sig tillräckligt mycket crystal meth och andra grejer för att det ska motsvara ett "normalt" (heh, a contradiction in term if there ever was one) missbruk sedan livmodern.

Folk säger att Brittan är tjock eftersom hon tidigare varit ännu smalare.

Det är sjukt. Men att "folk" är dumma i huvudet har ju alltid varit ett faktum.

Anonym sa...

Herregud, så det finns folk som på allvar ser Amy Winehouse som någon sorts utseendemässig förebild? Jag har sett gott om kritik av just hennes uppenbara ätstörningar och drogproblem, samt givetvis den förutsägbara kritiken av håret, tatueringarna, sminket och kläderna; men jag har faktiskt aldrig sett eller hört någon ta hennes vikt i försvar. Det är ju helt sjukt.

Jag önskar att debatten kring Brittans VMA-framträdande hade handlat om allt det som faktiskt var problematiskt; som sagt, kläderna, mimandet, dansen, scennärvaron. I viss mån låten som framfördes, också. Jag håller med eff om att det nog mest är i jämförelse med hur hon såg ut ca 2001 som folk uppfattar henne som tjock - men ändå.

Anonym sa...

Det här var jäklar det bästa jag läst på länge! Håller helt och hållet med dig!

Johanna sa...

Eff: Jo klart att folk jämför, men hur kan de göra det utan att reflektera? Varför tycker man att jämförelsen Stenhårt Workoutande 19-åring VS Deprimerad 26-årig tvåbarnsmamma är relevant? Det undrar jag. Och varför duger inte Brittans kropp nu för att hon såg annorlunda ut förut? Hur långt tillbaka ska man dra dom jämförelserna? Jag är verkligen skitfet nu om man jämför med när jag var 11.

Karin: Jag tror att det mer handlar om att problematisera fel. Alltså, man problematiserar hår och tatueringar men inte hennes vikt, vilket enligt mig är det absolut första som bör problematiseras om man över huvud taget ska diskutera Amy Winehouses utseende. Och jag tror att det är motviljan mot att just problematisera kändiskroppar som drar mindre än Size 6 som i sig är problemet. Alla förfasas över Size 0, men är Size 2 så mycket bättre?

Maria: Tack!

Szofia Jakobsson sa...

Min första reaktion på Brittans show var också "men hur ser människan ut?". Men jag avskyr ALLA som tycker att man ska strutta runt i underkläderna på en scen. ALLA ser tjocka ut i bikini på tv, alla! Jag såg nån liveshow med Pink häromdagen, hon såg också tjock ut i bikini, Pink liksom. Kan de inte bara ta på sig nån läcker klänning så hade vi kanske kunnat fokusera på det som är viktigt. Nämligen att Britbrit uppenbarligen slutat engagera sig i sångkarriären för länge sen.

eff sa...

Jamen alltså, "reflektera" är ju inte med i ekvationen hos de som vräker ur sig det som ligger bakom inlägget. Vet de ens vad ordet betyder eller innebär?

dinajel sa...

att brittan kallades tjock var det enda jag kunde prata om i flera dagar efter det där framträdandet. om något så är hon ju SMAL! verkligen helt sjuk människobild man har om man kallar henne tjock... läskigt. :I

Anonym sa...

You go girl!