torsdag, december 07, 2006

Beam me up, Scotty.

torsdag, december 07, 2006
Om två och en halv timme ska jag, lilla jag, på invigning. Och inte vilken invigning som helst, jag ska få gå på VIP-invigningen av Rymdbas Stockholm. Nej, det är inte ett skämt. Men det ska erkännas att när Bel Hamim ringde och meddelade att jag fått post skickat till kontoret och sedan läste upp det som stog på inbjudningskortet trodde jag att det var ett practical joke.

Enligt inbjudningskortet skulle jag inte bara få buffé, dryck och mingel med astronauter från ESA, jag skulle även OSA till adressen xxx@rymdbas.se. Allvarligt talat, hur många gånger i livet har man en anledning att mejla någon på rymdbas.se? Jag bara undrar.

Så jag tänkte piffa lite, äta mindre (hallå, man måste ju ha plats med buffén!) och sedan glida in på invigningen och försöka pimpa ut Bel Hamim till högstbjudande astronaut.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du! hur uttalar man excelsis på latin ?? för det är väl det. Vi ska sjunga en sång med ordet i och vissa har fått för sig att det låter echelsis jag tror dock ngt annat...

eff sa...

Ek-sel-sis, tror jag i alla fall. Betoning på "sel" alltså.

Jag är dock bättre på grislatin.

Johanna sa...

I kyrkan brukar man säga echelsis, som i [in-echelsis-deeeo]. Men - om det är en anglikansk konstruktion eller inte vet jag inte. [ekselsis] borde rimligtvis också funka.

Däremot kan sägas att det finns två "skolor" i latinskt uttal, det antika latinska och det medeltida. Namnet/titeln Ceasar uttalas på antik latin som [kajsar] (jfr tyskans kaizer) men blev på medeltiden till [sesar]. Inget av de två är alltså fel, det är bara trender som med allt annat. Kanske är det så med excelsis? Eller så är det så att c:et ska uttalas som k, enligt antik latin och att det då skulle uttalas [ekskelsis] vilket många språk inte har fonotaktiska möjligheter till vilket ger [echelsis]?? Alltså vilken diskussion som tog fart i min hjärna!

eff sa...

Kselsis-ey!

Anonym sa...

Jag säger att att det är ekselsis till vår körledare ;) för jag tycker det låter töntigt att sjunga ekcheliss.. TACKAR tackar för den otroligt proffsiga diskussionen babe.

dinajel sa...

väldigt mycket latin i sånger uttalas på italienska eftersom det var italienare som gjorde låtarna (och för att påven bor i rom).

skillnaden mellan italiensk latin och latin är typ noll och intet förutom just "c" framför främre vokal (eller "mjuk" vokal som det hette i skolan).

alltså uttalas excelsis som eks-TSCHEL-sis. om man nu ska vara på det viset. själv har jag alltid föredragit det klassiska latinska uttalet.