tisdag, juli 26, 2005

Dom kallar mej Wittgenstein.

tisdag, juli 26, 2005
Jag har den där konstiga, konstiga barnlåten på hjärnan. Den som går såhär:

dinkeli dunkeli doja
heter en grön papegoja,
dinkelidunk heter en munk
som bor i en pepparkakskoja



Jag är lite osäker på det där om pepparkakskojan, det låter ju tämligen vrickat. Bor inte munkar i kloster? Det kanske är ett pepparkakskloster? Eller så är det en munk, alltså bakverket. Och dinkelidunk är typ varumärket. Men dom måste ju inte bo nånstans. Dom bara ligger ju i en disk och jäser, eller pöser eller vad fan dom nu gör (note to self: använd ordet "pösmunk" oftare). Å andra sidan så kan man ju fråga sig varför man letar efter logik i den delen av sången när nån har besvärat sej med att döpa en papegoja till "dinkeli dunkeli doja". Ja och sen var jag ju förstås inte säker på att jag kom ihåg rätt, munken kanske bodde i en annan typ av koja.

2 kommentarer:

dinajel sa...

Haallå! Jag har OCKSÅ den där låten på hjärnan för jämnan! Helt plötsligt dyker den upp där och man vet inte var den kom ifrån.

Inatt drömde jag att jag hade sjungit in "Hoogachacka" ("Hooked on a feeling") fast på ett påhittat språk. Och sen stod alla mina kompisar och lyssnade på min inspelning och jag sjöng SÅ JÄVLA ILLA OCH FALSKT! Fyfan. Nu kommer jag aldrig våga sjunga i verkligheten heller längre.

Anonym sa...

Undrar varifrån låten kommer. Jag började nynna på den innan idag när jag satt på ett möte.

Tack och hej och sådär.

Christofer /