fredag, mars 05, 2010

Andas i papperspåse.

fredag, mars 05, 2010
Gud, det var länge sedan jag var på sådant här rosenrasande dåligt humör.

Beställde i början av veckan prylar från Asos. Valde att betala extra för expressleverans, då jag snart åker iväg och, well, ja jag ville ha mina grejer innan jag åker. Har sedan dess med stor spänning följt mitt paket på resan mellan lager och internationella hubbar (vad fan det nu är) på engelska postterminalen. Enligt Asos skulle mitt paket levereras innan eller på fredag (ja det är idag då). Fab. Har varit hemma hela morgonen då jag vet att paketet ska levereras till min hemadress, inga konstigheter. Tills jag, klockan ETT, kollar paketets status och ser att leveransgubben varit här klockan 9, insett att han inte har någon portkod, och då bara åkt igen.

Liksom, okej, om den här leveransfirman (största internationella f.ö) saknar den universalnyckel/universalkod som post och dyl använder sig av, kan de kanske RINGA det telefonnummer som jag ändå angivit? Om den här leveransfirman (STÖRSTA INTERNATIONELLA) saknar den universalnyckel/universalkod som post och dyl använder sig av, kan det kanske vara bra att man hos Asos ens kan fylla i en jävla portkod när man väljer expressleverans? Kanske kunde leveransgubben lämnat en jävla lapp på porten där det står typ "Hej, du har ett paket. Ring", som alla andra jävla leveransfirmor? Kanske hade de kunnat uppdatera leveransstatusen lite tidigare än fyra timmar efter failad leverans, så man hade kunnat göra något annat med sin dag? Eller? Am I crazy här, eller är det en v-ä-r-d-e-l-ö-s situation?

Ni förstår, jag kommer nu aviseras mina varor. Det betyder att leveranstiden kommer upp i "normal" leveranstid. Jag kommer alltså ha betalat dubbla priset för att få mina varor levererade lika långsamt som vanligt. FAB! KUL LIV SOM KONSUMENT!

Som om det här inte var upprörande nog så är det dessutom omöjligt att komma i kontakt med fucking jävla leveransfirman då deras internationella nummer inte går att ringa från Sverige. Jag kan alltså inte arrangera en andra utkörning/hämta upp paketet. Jag måste liksom vänta på en jävla rövavisering som tidigast kommer på måndag, och eftersom jag är bortrest till på torsdag kan jag alltså inte hämta paketet förrän fredag - en jävla VECKA efter planerad och fakturerad (mind you) leveransdag.


Alltså höll på att börja grina av detta. Är inte så jävla viktigt med själva varorna jag väntade på, men det är liksom hela situatonen. Den är så frustrerande! Plus att jag har mens. Då är mitt temperament på Hurricane Katrina-nivå. Det gör mig också jävligt arg! Jag och Liza kom en gång fram till att under en menscykel (om man utgår ifrån att den är på ca 4 veckor) så är man helt opåverkad av menshormonerna i sammanlagt 1 jävla vecka! De andra veckorna är: lagra vatten, matcravings, humörsvingar, blöda, krampa.

Summa summarum: FML!

11 kommentarer:

karibien sa...

Jag vet att det inte är stor tröst men ändå. Du är inte ensam. För att få hem min dator från misco.se snabbt valde jag Hempaket och lämnade telefonnummer. Nästa kväll då datorn skulle ha levererats hör jag ingenting. Dagen efter på eftermiddagen hör jag telefonen ringa men hinner inte svara. Ingen lämnar något meddelande. Naturligtvis finns numret till paketterminalen inte på eniro eller posten.se.

Det visar sig att postens killar heller inte är företagsamma serviceminded killar. När snubben inte får nåt svar orkar han inte öppna munnen och säga hej om du ska ha ditt paket ring det här numret innan klockan... Istället skriver han en avi om att paketet finns att hämta - men kör inte ut lappen istället för paketet som han ändå fått betalt för att köra ut, utan skickar lappen med posten.

Denna dag när avin landar i min brevlåda kommer jag hem från jobbet kvart över sex. Ringer det på avin angivna telefonnumret, bara för att få höra att paketterminalen stängde fem. Följande dag stressar jag iväg på lunchen för att hämta paketet.

Nu har jag fått vänta lika länge som på ett vanligt paket, själv kört till andra änden av stan istället för till närmsta postombud och det kostade mig 200 spänn mer än det vanliga paketet.

Och nej, det gick inte ens att reklamera tjänsten, eftersom posten hade avtalet med misco och inte med mig, och misco hade ingen lust alls att bråka för att kräva ut pengar som de sedan skulle ha gett mig.

Men jag hade åtminstone inte mens...

Liza sa...

Karibien: posten är sådan jävla rövhål. Jag ahr försökt reklamera välförpackade saker som gått sönder för att de uppenbarligen hanterats ovarsamt av posten, försenade expresspaket och jag vet inte allt. Posten är det absolut sämsta företaget att vara hos konsument hos eftersom alla måste använda dem. Jag är fan inte moderat, men POSTEN är ett sådant jävla lysande exempel på när någon som haft monopol på en tjänst fungerar dåligt och sedan vägrar förändras. Jag ska fan bara använda Citymail i fortsättningen och skicka ALLT via företaget.

Marre sa...

Haha! Jag kan trösta dig med att du ändå sluppit att hadskas med svenska tullen/posten Arlanda. Om ditt humör var Katrina så hade det definitivt varit nuclear war då ! :D

katten sa...

Kära nån. Detta gör mig extremt nervös, då jag för första gången i mitt liv väntar på en leverans från Asos, och det har inte dykt upp på jobbet än fastän det har gått över en vecka... Förbereder mig på att bli lika rasande som du...

Oscar sa...

Liza: Att Posten hanterar paket ovarsamt är mer regel än undantag. Har själv jobbat där och står man mellan "förstöra min rygg" och "förstöra paketet" så är det paketet som ryker. Alla gånger. Shittymail är dock inte mycket bättre, om man ska tro min kamrat som jobbat där sen tidernas begynnelse. Dagens paketeringstips är som följer: packa det så att det överlever att du släpper det från en meters höjd ner på golvet, för det är vad man kan förvänta sig kommer att hända under transportens gång.

Niklas sa...

Alla paketlevererare verkar ha samma filosofi. Gör det så svårt som möjligt för kunden.
Man betalar för hemleverans men då jävlar gäller det att ta ledigt från jobbet eftersom deras leveranstider är "någon gång mellan nio och två". Vilket är det närmaste de kan specifiera. Jag har ringt och protesterat och fått till svar att "vi vill ju inte heller jobba sent på kvällarna" när jag undrade om det är väldigt många hemma när de levererar "mellan nio och två". Inte så värst många erkände de dock senare.

Molly sa...

SUCK.
Been there done that.
Efter att i flera månader skällt ut div typer hos div olika INTERNATIONELLA budfirmor har jag resignerat inför faktum. Chaufförer använder INTE telefoner i tjänsten.
Du MÅSTE ange portkod om chauffören ska komma in, telnr betyder nada.

Ja, jag har företag, med många leveranser adress hemma.

Kalle sa...

Jag får bud hela tiden, varje vecka, från DHL. De gör ALDRIG rätt. Alltså ALDRIG. Never ever.

Antingen hävdar de attt de inte har portkod, vilket de alltid har. Eller så ringer de inte när jag råkar vara ute på lunch - trots att de har numret. Eller så knackar de på porten BREDVID och hävdar att jag inte var inne.

De är mongon.

Julia sa...

Hatahatahatahata.

Skraphogen sa...

Åh, era kommentarer var liksom på riktigt plåster på såren! Ska från och med nu kräva att få allt levererat via brevduva. Känns tryggast.

Jessica sa...

Men detta är ju en STOR orörd så kallad symbios-marknad!

När vi jobbade på IBM var det mer regel än undantag att UPS fuckade upp leveranser till kund. Det kunde stå 180 servrar, och bli regnade på, på pallar i Sassnitz tre dagar efter att de skulle ha varit i Stockholm.

Här i Stora Arbetslöshetsbrittannien skaffar sig folk extrainkomster som "Man with Van" - en snubbe med skåpbil som kör grejer åt dig för en tia eller två (pund alltså).

Där vi bor är det så långt till närmsta IKEA att de inte levererar - ens till de ohemula priser de annars tar - och detta har i sin tur gett upphov till symbiosjobbet "IKEA-Run". En snubbe med skåpbil tar upp beställningar på IKEA-grejer från folk för en liten avgift och när han har tillräckligt många för att motivera bensinåtgången och generera en liten vinst tar han listan i hand, kollar varans tillgänglighet över telefon (Britter suger balle på nätverksamhet, att kolla på nätet om varan är inne är lika effektivt som att spå i fiskrens. De flesta Britter tror att en databas är ett elektroniskt rytminstrument) och planerar kortast rutt för att kunna plocka upp alla varorna. Har han tur räcker en tur till Bluewater.

Sen - och detta är viktigt - ringer han sina kunder och kollar när DE är hemma och kör dit med prylarna. För en extrapeng skruvar han ihop möbeln också.

Här finns alltså en marknad för folk som sitter hemma hela dagarna: att vara uppsamlingspunkt för normalstora saker - en Hub - för UPS-idioter. När folk beställer nåt som ska levereras av UPS, posten eller någon annan värdelös kurir så uppger man Hubens adress till leverantören och sin adress till Huben, samt kommer överens om en tid som faktiskt passar. Huben spanar som en gam och hugger UPS-snubbarna i kragen och har dem att placera grejen i Hubens bil istället. När klockan är tre och alla på UPS har gått hem för dagen ringer Huben sina kunder och dubbelkollar leveranstiden. Far sen runt till kunderna och levererar mot cash in hand. Alla får sina grejer, Huben får pengar.

Men visst fan är det skit att med ren inkompetens kunna tvinga fram sånt här. Jag har all sympati för att man gråter av ilska efter en sån grej. Behövs ingen PMS för det. Det är liksom tingens inneboende oginhet. Det är ju inte ens som att det skulle vara _svårare_ för dem att faktiskt lyckas leverera.

Jag undrar om de jobbar under samma sorts beting som supportpersonal? Det är statistiken som räknas och olevererat räknas som slutförd likväl som levererad? Därför kan man frisera statistiken genom att skita i att ens försöka leverera. Man kan faktiskt sitta och dricka kaffe tills det är dags att gå hem och hävda att ingen öppnade.


mvh
Jessica