Det finns såklart både fördelar och nackdelar med att jobba på en skola som ligger i ett område som präglas av ytterligheter som lågutbildade knegare, analfabeter och medelklassiga radhus-Svenssons. Vårt elevunderlag har ju en rätt brokig bakgrund, kan man säga. Jag tycker typ jämt att det är något vi kan använda till vår fördel och jag är fullt och fast övertygad om att mina elevers toleransnivå för normavvikelser ändå är rejält mycket högre än vad den är hos elevunderlaget i skolor med en mer homogen bakgrund.
Men. Eftersom eleverna rent generellt är språkligt svaga så ger det såklart genomslag i allt skolarbete och många har en rätt skev uppfattning om vad som faktiskt krävs för högre betyg. Våra starkaste elever skulle kanske landa i ett mellanskikt på en annan skola. Eleverna kan inte relatera till abstrakta målpapper och hänfaller allt som oftast åt det som var verklighet när jag gick i högstadiet: relativa betyg. Alltså: de ser sig själva i relation till klasskamraterna och argumenterar sedan enligt devisen "men jag är ju mycket bättre än X och borde därför ha ett VG om X har G". Typ. Då är det jävligt svårt att stå där och vifta med kursplaner och ba "men G är ju ett väääääldigt brett betyg!". Ingen bryr sig liksom. En skola med betyg är en skola som lär sina elever att fokusera på betyget snarare än kunskap, så det där med vad man *faktiskt* presterar är bara intressant så länge man jämför det med någon annan i klassen.
Så jag har en elev som verkligen är svag i svenska. Han når målen för godkänt, men mycket mer än så är det inte. Men han förstår inte det. Han resonerar nämligen som så: "jag jobbar ju jättehårt, jag borde få VG". Det är en annan vanlig missuppfattning som är jobbig att reda ut. Det är inte kul att behöva säga att stenhårt jobb är en förutsättning för att du ens ska nå målen för godkänt, att det liksom inte är arbetsinsatsen som sådan som betygssätts. Det här har jag förklarat för honom sedan höstterminen i åttan, men han har inte riktigt greppat detta ännu. Och det är ju svårt - svenska är inte som andra ämnen. Det är inte så enkelt som att sätta upp mål av typen "förklara fotosyntesen" eller "du ska kunna lösa den här typen av ekvationer". Min förhoppning är att han ska förstå detta, typ lagom till skolavslutningen i juni.
Nyss dök han upp på Fejjan. Efter en trevande inledning där han frågade hur jag mådde utspelar sig följande konversation:
Elev: -"hur ska man göra för att få ett högt betyg"
Jag: -"det beror väl på vilket ämne?"
Elev: -"sve"
Jag: [tar sats för att säga samma sak för 1288489372:e gången]
- "ja du, det är svårt att svara på. du vet, det är inte som so eller no där du kan plugga järnet ett tag inom t.ex franska revolutionen och sedan gå och skriva ett prov."
[kommer här någonstans på den lysande idén att använda en liknelse han förstår - sport]
"det är lite mer som fotboll eller annan sport. man måste öva och spela jämt, hela tiden, för att bli bättre och bättre och utvecklas och hålla sina färdigheter på en jämn nivå. de bästa fotbollsspelarna har ju spelat länge. de vaknar inte bara upp en dag och tänker att det vore kul att vara asbra på fotboll och blir upplockade av champions league efter två veckors intensivt fotbollsläger."
Elev: -"vad vill du komma fram till ?"
Jag: *går med i gruppen 'Det är inte jag som förklarar dåligt, det är du som fattar trögt'*
tisdag, oktober 12, 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
10 kommentarer:
Shit. Jag visste inte att du jobbade här i Skogås.
Jag tycker att din förklaring var väldigt fin och pedagogisk i alla fall.
Katta: Alla vägar leder till Skogås :D
Sara: Tack. Ska tänka på det när jag står redo att stånga mitt huvud i en av skolans betongväggar nästa gång.
Du borde börja jobba på vitta i östertälje där fick alla barnen göra om testen i NO till dess att de fick godkänt. OBS OBS OBS!!! samma prov alltså, och de behövde bara göra om de frågor de hade fel på.
På så sätt blev alla elever godkända och lika glada som lärare och föräldrar då de slipper ta i några problem.
bra va?!
Klart han inte fattar. Man blir inte upplockad av Champions League.
Mvh
John (med aspergers light)
Haha, John, det ska jag tänka på nästa gång!
En av mina tonåringar sa precis; "Men asså, det är ju liksom orättvist. Bara för att man inte klarar av att uppnå betygskriteriet så får man liksom IG!".
Johanna,
Jag har skickat vidare en "Beautiful Blogger Award" till dig eftersom den här bloggen är så förbaskat bra.
http://www.vemihelvete.se/2010/10/beautiful-blogger-award.html
/Anders
Haha vad rätt du har i mycket - och fel i en del =)
åh gud. :'( blir så ledsen av olyckligt lottade kids.
Skicka en kommentar