fredag, maj 11, 2012

It's never enough, however much I do

fredag, maj 11, 2012
Drabbas av någon sorts panik när jag tittar på Dokument inifråns "Ingen riktig våldtäkt". Inte bara pga det uppenbara (dvs. ämnet i sig) utan även för att det påminner om det som för mej är mest ångestladdat i min lärargärning: känslan av att aldrig räcka till.

I programmet diskuteras det att skolpersonal inte lyckas snappa upp elevers försök att berätta om övergrepp. I värsta fall väljer skolpersonalen att inte snappa upp det. Intervjuade elever påpekar att skolor kanske aktivt väljer bort att ta tag i våldtäkter och andra övergrepp på grund av de konsekvenser det kan få för skolans anseende.

Jag undervisar ca. 90 elever. Jag kommer bra överens med mina elever, både i och utanför klassrummet. Vi äter lunch ihop, pratar om saker som händer i våra liv. På skolan där jag arbetar nu saknas en naturlig mötesplats för lärare och elever under raster. Den enda självklara platsen för oss att mötas är i matsalen. Jag brukar därför försöka ta mig tid att i lugn och ro äta med några av mina 9:or och skapa en relation som inte bara går ut på att jag undervisar dem. Det är en helt okej taktik. Jag vet mer om många av mina elever efter 8 månader än vad andra kollegor som undervisat dem i flera år vet. Ännu viktigare är att mina elever vet mycket om mig. Jag delar med mig av erfarenheter och upplevelser, de svarar genom att dela med sig av sina erfarenheter och vips! så har vi börjat skapa ett förtroende. Det är inte en särskilt konstig mekanism, utan snarast en djupt mänsklig sådan.

På min förra skola fungerade det annorlunda. Där fanns en skåphall som var utrustad med bord, sittplatser, biljardbord och elevcafeteria. Rent planlösningsmässigt var det integrerat på ett helt annat sätt än vad det är på min nuvarande arbetsplats. Eleverna var också mycket mer utåtagerande. För att rasterna skulle fungera var det nödvändigt att lärarna befann sig ute bland eleverna. Alla lärare orkade inte det, och det förstår jag. Ljudnivån var stundtals otroligt hög. Man ägnade sin egen rast, sin väl behövda återhämtningstid, åt att lösa konflikter och tjafsa om saker som att man inte slänger skräp i blomkrukor. Men det gjorde något för relationen mellan eleverna och de lärare som befann sig ute bland eleverna. Det skapade band mellan oss som skänkte mig en trygghet, för jag visste att hände någon skit så skulle den skiten nå åtminstone någon av oss lärare som befann oss ute i den där högljudda skåphallen. Och mycket skit nådde oss. Mer än vad många av våra dåvarande elever antagligen förstog. Hybris hör tonåren till, och många tonåringar tror att de är superhemliga och skitbra på att lura vuxna. Sedan glömmer de att de lagt till skolpersonal på Facebook när de postar bilderna från fredagens fest. Och trots att "golare har inga polare"-kulturen levde i allra högsta grad, så tog de inte med detta i beräkningen: är man rädd eller orolig och vill vända sig till en vuxen, och man har en vuxen att vända sig till som man vet kommer att lyssna, stötta och försöka hjälpa en så trumfar det töntiga ordspråk skapade av smågangsters.

Det är klart att jag förstår att det skedde saker i deras liv som jag aldrig fick höra om. Huvudsaken är att jag ofta kände att mina elever kunde göra ett medvetet val; om de kände att situationer uppstod och att de behövde diskuteras med en vuxen så fanns jag där. Och skillnaden mellan min dåvarande arbetsplats och min nuvarande är att jag tror att andelen elever som känner så är mycket färre på min nuvarande skola. En av orsakerna till det är definitivt den redan nämna bristen på naturliga mötesplatser, en annan orsak kan också vara att jag arbetat där en relativt kort tid. Oavsett orsak så är resultatet detsamma.

Jag tror, att av mina 90 elever, så finns det nog åtminstone 20 som skulle kunna tänka sig att söka upp mig om något hade hänt dem. Jag skulle lyssna på dem allihop, hur många det än var. Men jag jobbar på ett stort högstadium och det som bekymrar mig är tanken på alla de andra eleverna. Det finns ju elever som jag inte ens vet vad de heter?! Som inte vet vad jag heter. Vem fan ska finnas till för dem?! Går det omkring en massa ledsna elever i korridorerna som tror att jag skiter i dem? Att jag är likgiltig inför deras ångest??

Jag inser att tanken är helt absurd, jag har kollegor som är urbra och som har kontakt med elever som jag inte ens kan årskursbestämma. Vi har också en väldigt bra skolkurator och skolsyster. Men för mig är den känslan av otillräcklighet så ofta närvarande i min yrkesutövning. Den drabbar mig inte bara i det direkt pedagogiska utan även i mötet med personen bakom eleven och det är så otroligt jävla frustrerande.


söndag, mars 18, 2012

Ibland står det inte helt rätt till, nej.

söndag, mars 18, 2012

I slutet av förra veckan var jag på vippen att skriva ut denna Jan Stenmark i A3 format för att sedan nåla upp i ett av mina klassrum. Som tur var insåg jag plötsligt vad jag höll på med och kunde avstyra denna ovanligt dåliga idé i tid.

fredag, mars 16, 2012

Om handväskor för 600 £:

fredag, mars 16, 2012
[...] it's just further confirmation that I am resolutely of the underclass.
If I'm honest, the handbag I would probably like most is a big, hollowed-out potato with handles on it. A giant King Edward with satchel straps. Then, in time of crisis, I could bake and eat the handbag, and survive the winter. That is the way of my people.
- How to be a woman, Caitlin Moran 

Ikväll, kl. 21.00 i SVT1, är min hjältinna, livsguru och imaginary BFF Caitlin Moran gäst hos Skavlan. Kommer fangirl-pipa med knuten näve under hela intervjun. 

lördag, mars 03, 2012

Veckans kvällstidningsord

lördag, mars 03, 2012



Jobbar nu frenetiskt på att smyga in ordet på ett naturligt sätt i så många konversationer som möjligt.

söndag, februari 26, 2012

An unexpected journey.

söndag, februari 26, 2012
Jag var på bio här om dagen och för första gången någonsin började jag böla till en trailer. Trailern i fråga var Bilbo och skälet till att jag började böla är att jag kommer ihåg när jag såg den första trailern för Sagan om ringen. Jag kommer ihåg hur jag berättade för pappa vad jag sett och att vi tillsammans byggde upp sådana förväntningar att vi båda var oroliga att filmen aldrig skulle kunna leva upp till dem. Det känns som hundra år sedan.

Min pappa var helt tokig i Tolkienböckerna. Han försökte läsa Bilbo för mig i flera år när jag var liten, men jag tyckte att den var så tråkig. Det var först i tonåren som jag läste Bilbo och kom att älska den lika mycket som min pappa gjorde. Det var vår bok, och även om han aldrig fick läsa hela boken för mig så var det hans förtjänst att jag läste den över huvud taget. Tyvärr fick jag aldrig riktigt samma relation till Ringen-trilogin. Det var för segt, för många naturbeskrivningar, för långa stridsscener. Men pappa älskade dem alltjämt och hans entusiasm smittade av sig.

Vi såg de första två filmerna på bio. Jag kommer ihåg att jag var exceptionellt bakfull när vi såg Sagan om de två tornen och därför oerhört tacksam att vi åkte med Färdtjänst till biografen. När den sista filmen kom ut var pappa så sjuk att vi inte kunde se den ihop på bio. Vi väntade troget på DVD-släppet och såg den ihop i vårt vardagsrum, någon gång mellan alla sjukhusbesök. Jag i soffan, pappa i sin rullstol. Han tyckte så väldigt mycket om filmerna och när min pappa dog något år senare så kom jag på mig själv med att tänka att jag var så glad att han fått se hela trilogin. Det är märkligt hur man hakar upp sig på de små detaljerna när någon dör. Det var på något sätt som om filmatiseringen av Ringen-trilogin ersatte allt det andra min pappa borde fått uppleva men aldrig fick; barnbarn, sin egen 50-årsdag.

Jag tror att det är därför jag började grina på Filmstaden Sergel i fredags. För lika glad som jag är över att pappa fick se alla tre filmerna i Ringen-trilogin, lika ledsen är jag att han inte kommer att få se filmatiseringen av Bilbo.

lördag, februari 25, 2012

Underbara herrfrisyrer vid vatten.

lördag, februari 25, 2012
Stopp och belägg! Lika som bär: DVD-omslagen till Martin Scorseses ganska nya George Harrison-dokumentär och BBCs inte fullt lika nya serie The Line of beauty.




Det var allt från popkulturpolisen för denna gång.

torsdag, februari 23, 2012

En maratontext om iPads, läs- och skrivutveckling och digital svält i skolor.

torsdag, februari 23, 2012
Jag var på en arbetsintervju i våras där rektorn på skolan stolt meddelade att de tittade på möjligheten att köpa in iPads till årskurs 7. Jag kan säga att det, och det faktum att de hade smartboards i alla klassrum, var de enda två faktorer som gjorde att jag ens övervägde att ta det jobbet. Jag tänkte förklara varför.

Major Björklunds missnöje och avsky inför användandet av iPads i skolan har vid flera tillfällen citerats i dagspress. Även om jag håller med Björklund om att en iPad aldrig helt bör ersätta papper och penna så har jag så oerhört svårt att se att det faktiskt kommer hända. Många lärare använder skrivuppgifter i klassrummet med papper och penna som en säkerhetsåtgärd. Det är den enda gången vi kan vara rätt säkra på att eleven:
1.) inte får hjälp hemma av förälder som mer eller mindre skriver uppgiften åt sitt barn
2.) inte copy/pastear någon annans text

Lägg därtill att skolorna tvingas utföra fler och fler nationella prov i vilka skriftliga uppgifter där endast elever med diagnostiserade läs- och skrivsvårigheter får skriva på dator ingår. Eftersom skolornas resultat ligger till grund för mätningar och utvärderingar av huruvida skolan gör sitt jobb eller inte ligger det alltid i skolledarnas intresse att få goda resultat på nationella proven. Summa summarum: ingen skola kommer helt vilja ersätta handskrivning med iPads, om inte för pedagogiska skäl så åtminstone av prestige- och inkomstskäl.

Jag har även svårt att tro att Jan Björklund är särskilt insatt i läs- och skrivutveckling hos barn och ungdomar. Det finns ingen definitiv metod för att lära barn att läsa som fungerar bättre än alla andra, Amen. Det är en vetenskap som ständigt utvecklas och breddas. När jag var liten lärde jag mig att läsa genom att först lära mig alfabetet, sedan lära mig att ljuda ord. Det är en metod som så småningom ansågs vara omodern och ganska ineffektiv och man har sedan dess lärt barn att läsa på andra sätt, t.ex genom att lära dem att identifiera ords former. Poängen är att även om metoden jag lärde mig läsa med inte var den bästa så gick det ju ändå. Att experimentera med läsinlärning utifrån nya forskningsrön är ingen katastrof. Barnen lär sig att läsa. Kanske kommer läsinlärning via iPads skynda på läsinlärning, kanske kommer det göra varken till eller från. Oavsett så kommer barnen dit. Ingen lärare kommer släppa ifrån sig en klass till mellanstadiet och bara "hoppsan! dom kunde visst inte läsa! kthxbye".

Men det största skälet till att jag är positiv till iPadens intågande i klassrummet är detta: jag har ännu inte satt min fot i en skola där datorer kan integreras i undervisningen på ett tillfredställande sätt. Skolan är så vansinnigt efter. En del skolor erbjuder sina elever laptops, men de flesta skolors ekonomi tillåter på sin höjd nya skolböcker varje läsår. På dessa skolor har man följande alternativ om man vill använda datorer med sina elever: en datorsal, eller en vagn med bärbara datorer.

Såhär fungerar det rent praktiskt för mig de gånger jag vill använda datorer med mina elever: jag jobbar på ett högstadium som är femparallelligt i fyra årskurser. Det krävs kanske inget snille för att förstå att det inte alltid är helt lätt att boka datorsalen. Återstår då två vagnar med bärbara datorer. Att använda dessa vagnar kräver även det en bokning och att sedan på egen hand förflytta denna stora och tunga best till vagn med hjälp av hiss (svårt när man har 10 minuter mellan lektionerna). Sedan ska datorer distribueras och inloggning ske, det kan ta mellan 10 och 15 minuter. Räkna med 5-10 minuters avslutande aktiviteter som att logga ut och ställa tillbaka datorerna i vagnen. Det lämnar i bästa fall 40 minuters effektiv användningstid, förutsatt att eleverna arbetar med en uppgift där de på en gång vet vad de ska göra.

Det här får till resultat att jag endast använder datorer med mina elever om de ska renskriva något de redan skrivit för hand, eller om vi arbetar med något sorts projekt där eleverna ska använda datorprogram som t.ex presentationsredskap. Det tar för mycket tid att organisera datorcentrerad undervisning och eleverna blir otåliga och frustrerade när saker tar tid och jag förstår dem, för som ansvarig för undervisningen blir jag ännu mer frustrerad.

Vi har i princip aldrig tid eller möjlighet att sitta ner tillsammans och lära oss att till exempel söka och jämföra information. Det märks, kan jag meddela. Jag har elever som inte kan googla ordentligt, som inte kan söka sig fram till för dem relevant information. Jag anser inte att detta är acceptabelt i ett samhälle som blir allt mer digitaliserat. Vi måste kunna integrera internetanvändandet i undervisningen för att kunna koppla vår undervisning till en omvärld som eleverna förväntas kunna orientera sig i. Det är en jätteviktig pedagogisk poäng. Det måste stå klart för alla som är bekanta med iPads hur mycket smidigare det är att arbeta med varsin sådan än med 25 laptops som ska förflyttas, kopplas ur, loggas in, loggas ut, kopplas in. Framför allt i en situation där det primära målet är att t.ex. söka information eller läsa artiklar.

Sedan har vi klassaspekten. Skolan där jag arbetar nu ligger i ett område som kan beskrivas som socioekonomiskt stabilt, privilegierat till och med, och de flesta av mina elever kommer från hem som har minst en dator och föräldrar som kan använda dem. På mitt förra jobb var situationen helt annorlunda. Den låg i ett socioekonomiskt utsatt område och där kunde man inte räkna med att alla elever hade tillgång till dator, eller föräldrar som kunde hjälpa dem med datoranvändandet. På den skolan fanns heller ingen datorsal, det fanns det inte plats till. Vi fick datorvagnarna i början av höstterminen ett år. Vid läsårets slut hade de använts kanske en handfull gånger. Konsekvenserna av ojämlikheten i datoranvändandet mellan dessa två områden är kanske inte en avgörande faktor för klassamhällets bevarande, men att säga att det inte skulle ha någon betydelse vore att ljuga.

Jag tror inte att en iPad är lösningen på alla undervisningsproblem, men jag tror att den verkligen skulle kunna underlätta arbetet med att föra 2010-talet in i våra skolor.

"das ist magic bitches"

Jag har länge hävdat att det bästa med YouTube är kommentarerna, och det står jag fast vid. Jag kan till och med sträcka mig så långt som till att säga att ibland lyckas någon begåvad individ sätta ord på precis alla känslor som blossar upp inom en när man trycker på play, hur motstridiga de än må vara.

Case in point:

"Actually a pretty good 80's synth track... but damn they look retarded!"