onsdag, mars 19, 2008

Hmpf.

onsdag, mars 19, 2008
Det kan väl inte bara vara jag som känner mig direkt förolämpad av L'easy-reklamen som rullar nu? Jag menar, hur jävla svårt är det att "installera en tv"? Den där killen som uppgivet sitter insnörd i tjugo meter sladd i slutet av reklamen måste ju vara gravt förståndshandikappad, för hur jävla svårt är det att koppla in en sladd eller två? Jag menar, sladden till elnätet och antennen ser ju helt olika ut och har man digitalbox så är det en scartsladd. Hade han problem med den där klosslådan när han var liten också? Försökte han förtvivlat trycka ner den runda klossen i det trekantiga hålet ända upp i tonåren? Jag bara undrar! Vi snackar om några sladdar och en installeringshandbok där man får se en bild av alla sladdar och exakt vart på tv:n dom sladdarna ska in, hur - svårt - kan - det - va?

Om man måste hyra in en snubbe för att "installera en tv" förtjänar man fan inte att ha en tv.

9 kommentarer:

Szofia Jakobsson sa...

Luttrade supportteknikern säger: Så länge det finns människor som filar ner kontakten på nätverkskabeln för att den ska passa i uttaget för telefonsladd så finns det en marknad för installatörer av det mesta.

Anonym sa...

Det handlar mest om att folk vill ha helhetslösningar. Varför bara nöja sig med att det står en stor kartong i farstun, när man kan komma hem till en helt fungerande lösning? Det är lite som att köpa take-away och bara få ingredienser som du själv måste tillaga hemma. Det är inte svårt...men orkah.

Majoriteten skiter fullständigt i om det är "svårt" att installera en tv eller inte, om möjlighet finns att slippa det så gör man gärna det.

Johanna sa...

Szofia: Att marknaden finns tvivlar jag inte på, däremot tvivlar jag på att sådana produkter ens borde få säljas till sådana idioter!

Marre: Men liksom, orka koppla in en sladd? Ja, det orkar jag! På samma sätt som jag måste orka byta en glödlampa när den går. Sedan är det ju sjukt mycket dyrare att fixa en tv via L'easy, så det är ju inte som att man betalar ett normalpris för tvn och dessutom få den uppackad och inkopplad på köpet, man får ju hosta upp för det i priset för tvn.

Istället för en uppgiven kille som stångat huvudet blodigt i väggen och trasslat in sig i sladdar kanske man skulle ha en kille som bara sitter på sin chipsröv i soffan och så kan speakern säga "är du för lat och tillräckligt korkad för att betala några tusenlappar extra för att en av våra anställda ska sätta i sladden i eluttaget och trycka på ON, ring L'easy". Det känns mer sanningsenligt än att framställa inkopplandet av en jävla tv som något komplicerat.

eff sa...

Jag har inte bytt en glödlampa sen 2003.

Anonym sa...

Johanna> Att idiotförklara sina kunder på det sättet känns nog inte så akuellt. Nu avdramatatiserar dom ett ev problem med lite humor.

Jag håller inte med att installera en tv är detsamma som att byta en glödlampa, möjligen att det är som att byta batteri på fjärren. Att implementera en lösning är inte detsamma som att underhålla en lösning.

I en tid då gemene man fortfarande kallar datorn för "hårddisk" finns det absolut behov för sådana tjänster.

Personligen skulle jag aldrig tillåta att nån tomte fingrar på min sprillans nya tv. Å andra sidan är jag den typen som får en kick av den goda lukten då man packar upp en ny pryl :D

Johanna sa...

Eff: Lågenergi?


Marre: Jag kan verkligen inte på något sätt över huvud taget se vad som är så svårt med att installera en tv. Det är mer komplicerat att laga en måltid än vad det är att koppla in en tv, och dessa människor måste ju äta? Liksom, "lösning". På vaddå? På att stoppa in en sladd i eluttaget???

Att det finns ett behov tvekar jag inte över, vi lever ändå i en tidsålder där det tydligen finns behov av personal shoppers ("det är så svårt att leta efter en tröja på NK, bäst jag hyr en personal shopper") och jag vet inte vad. Jag känner mej bara förolämpad över att bli ihopbuntad med människor som inte kan koppla i två, tre sladdar i rätt uttag (som oftast är utformade på olika sätt), som om det vore något normalt som gemene man har problem med. Som om L'easy erbjuder en nödvändig tjänst för plasmaköpare. Fördummande reklam är den värsta sortens reklam!

eff sa...

Nä, jag har en liten filippin i ett skåp som sköter sånt, dock ej disken eftersom han inte når upp och jag är för snål för att köpa en pall.

Anonym sa...

Johanna> Alltså, tro mig. Jag har jobbat inom IT i snart 10 år och kan vet läget på svenssons teknikkunskaper. När man passerat en viss ålder så funkar det bara inte. Visst i teorin är det bara 3 kablar, ibland 2. Sen måste kanalerna ordnas om man inte har digitalbox. Sen har väl alla en slags video/dvd som även den skall in och då ökar fuckupfaktorn med 100%. Personligen tycker jag att det är svårare att laga ihop en måltid än att koppla in en tv. Jag hoppas att L'easy snart erbjuder en tekniker när jag köper en mikrovågsugn från dom :P

Det som är intressant i sammanhanget är varför du blir upprörd och känner dig "ihopbundat"? Reklam vänder sig oftast till en målgrupp, och du är enligt utsago inte en del av den, så why? Freud nån?

Johanna sa...

Eff: Han får la stå på tå, latmasken!

Marre: Nu fokuserade väl iofs Freud inte på reklam-budskap-mottagare, men jag har generellt sett svårt för reklam som skapar problem som inte finns och sedan utger sig för att erbjuda lösningar på de problemen (hänvisar till skitdyr microgröt i portionspåse). Det är meningslöst och förutsätter att kunderna är korkade. Och eftersom reklam på tv förutsätter att alla tittare är potentiella kunder inkluderas jag vare sig jag vill eller inte.

Jag menar, resonemanget med att det är förvirrande att koppla in tre kablar (inkl dvd/video) och sortera kanaler förutsätter någonstans att personen antingen aldrig haft en tv förut och alltså aldrig sorterat kanaler eller kopplat in sladdar förut samt att personen inte är läskunnig och alltså inte skulle kunna läsa sig till informationen i medföljande manualer. Jag skulle påstå att om man aldrig i hela sitt liv kopplat in en tv så är det för att någon annan gjort det åt en, typ en äkta hälft, ett barn, en förälder, en granne. Då skulle alltså målgruppen för denna reklam vara människor som inte kan läsa instruktioner och vars äkta hälfter, barn, föräldrar och grannar försvunnit/dött/på annat sätt gått upp i rök. Det känns som en rätt begränsad målgrupp att satsa reklam på. Alltså återkommer vi till faktumet att alla som tittar anses vara målgruppen. Och där ingår jag.

Jag tycker dessutom genuint illa om en reklam som kommer få folk att tro att det är så komplicerat att koppla in en tv att de inte längre kan göra det själva och därför måste ta in en installatör och på så sätt fattar ett beslut om att leasa tv dyrt via L'easy. Fördumning. Hates it.